Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Nu börjar det bli minus ute så då ska det såklart jävlas med värmen...

Var ute och körde idag (Volvo v70 2.4D 2010) när jag fick ett meddelande om "kylarsystem - service erfordras". Stannade bilen, kollade glykolmängden - ok. Körde vidare, plötsligt sjönk temperaturen i kupén så det nästan blev kallt. Parkerade och stängde av bilen, gjorde lite eftersökningar men hittade inget. När jag startade den igen var meddelandet borta, men var svårt att få upp tempen mer än rumstempererat i kupén, trots att jag har dieselvärmaren igång under färd. Provade att stänga av bilen och låta den stå med dieselvärmaren på, vilket gjorde att det blev varmt och mysigt i kupén, men denna värme försvinner sedan under färd... Men det blir inte kallt iaf i bilen, utan som sagt rumstemperatur ungefär. Glykolmängd fortfarande ok.

Tror ni det kan vara termostaten? Har även hört att det kan vara kupé temp-sensorn eller att värmepaketet börjar bli täppt? Tips mottages gärna.

Jag har en som har garage och vida, men som bor 30 mil bort, tror ni att man vågar sig på en sån långfärd eller måste bilen stå tills detta är åtgärdat?
Har rengjort i temp-sensorn i kupén med hjälp av dammsugare, men det hjälpte inget. Kollade även att fläkten i den verkar fungera med en bit hushållspapper som sögs fast (om än väldigt löst). Var och provkörde efteråt och blev väl ungefär rumstempererat efter 15-20 min, trots att dieselvärmaren var igång (ligger automatiskt i) och att jag ställt in temperaturen på 30 grader. Ska fortsätta söka ...
Användarvisningsbild
av VolvoB20
jagharvolvoproblem skrev: sön 13 okt 2019, 23:45 Provade att stänga av bilen och låta den stå med dieselvärmaren på, vilket gjorde att det blev varmt och mysigt i kupén, men denna värme försvinner sedan under färd...
Det där låter som klassiska problemet att termostaten är kass och står öppen hela tiden, när du börjar köra kyler fartvinden ned kylarvattnet eftersom kylaren är inkopplad med öppen termostat.

Var ute en stund igår och valde då att[…]

Köra EX90 med släp

Lövet, intressant video om betydelsen av luft[…]

Varför ska du byta? Kvittrar eller "flad[…]

Turboslangarna är undersökta under tryck[…]