Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av berrabus
V70 2.4d 2010
Kamremmen behöver bytas och då blir det ju även remspännare och lager. Tänkte hoppa över vattenumpen.

Hur är det med multiremmen och den andra remmen som man måste bända på (kanske here AC-rem), skall man byta dessa också?
Om man skall göra det kan jag ju tycka att även de borde ingå i kamremssatserna
Det är inte själva kamremmen som slits och behöver bytas. Det är kringutrustningen som behöver bytas med marginal innan något händer eftersom konsekvenserna vid haveri är så stora.
Att byta kamrem utan att byta vattenpump är dumsnålt.
Jag vet inte hur det är på just din motor men på många bilar med kamremsdriven vattenpump är det just vattenpumpens förväntade livslängd som dikterar bytesintervallen.
Brott på multiremmen får ju inte samma ödestigra konsekvenser. Man kan inspektera den och titta hur den ser ut men ligger den på arbetsbänken i samband med ett kamremsbyte sätter man väl dit en ny...
Fjonsson skrev:Det är inte själva kamremmen som slits och behöver bytas. Det är kringutrustningen som behöver bytas med marginal innan något händer eftersom konsekvenserna vid haveri är så stora.
Jag vet inte hur det är på just din motor men på många bilar med kamremsdriven vattenpump är det just vattenpumpens förväntade livslängd som dikterar bytesintervallen.
Är inte vattenpumpens bytesintervall som styr på min. Volvo byter inte den vid 18k då remmen skall bytas
På min 2015 så ska multirem bytas varje 9000mil, samt vid 18000 även multirem-spännaren och AC remmen. Bäst att kolla vad som gäller för 2010, om det gäller din bil också.
berrabus skrev: sön 13 okt 2019, 22:13
Fjonsson skrev:Det är inte själva kamremmen som slits och behöver bytas. Det är kringutrustningen som behöver bytas med marginal innan något händer eftersom konsekvenserna vid haveri är så stora.
Är inte vattenpumpens bytesintervall som styr på min. Volvo byter inte den vid 18k då remmen skall bytas
Ok. Då är det brythjul och spännare som dikterar. Själva remmen överlever resten.
Att inte byta kamremsdriven vattenpump efter 18k tror jag är ett resultat av pressade servicekostnader. På min insignia skulle den bytas vid 15k. Jag bytte alltihop vid 12k och nu en andra gång vid 24k. Kanske blir det en gång till vid 36k.

Varför ska du byta? Kvittrar eller "flad[…]

Turboslangarna är undersökta under tryck[…]

Tjena, behöver lite hjälp då jag v[…]

Hmm, jag som trodde att 4749kr/år var dyrt. […]