Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jojjen
Hej
Har just fått en v70 av en kille som gav upp efter ha bytt motor på sin V70 2001 turbo. När jag statar bilen varvar den upp till ca 33500 varv för att sakta gå ned till 1000 varv men går ojämt hela tiden . varven varvierar mellan 1000.15-2000 varv och misständer samt miständer ibland.
har bytt stifft, tändspolar, vad kan det vara???? till saken är att killen hade bytt kammren själv men den verkar stå rätta.
Hoppas på svar från någon kunnig kille som kan ge tips
mvh
Jojjen
av MickeM
Nu införskaffades bilen defekt, och därmed oklart.
Men om det uppstod vid kamremsbyte, så har ju någon säkert missat att vrida VVT i botten, och/eller litat på befintliga kamaxelmarkeringarna.
Eftersom man släpper loss själva dreven från kamaxeln/VVT när man spänner remmen,(om kamlåsningar används) kan markeringarna bli en/två kugg "fel". Tar man senare bort remmen och monterat ny efter markeringarna blir det fel.

Så, har du kontrollerat om remmen är rätt, medelst orginalmarkeringarna, så vet du ändå inte säkert om det är rätt.
Oftast gör verkstäder egna färgmarkeringar som också förs över till nya remmen, och så monteras det efter dom.

Luringen i detta fallet är att en 2001 troligen har VVT på AVGASkammen. (Om det inte är på båda, men det blev senare tror jag)
Kamaxelsensor sitter på INSUGkammen i.a.f på sugmotorer, och gör den det även på turbo, kanske ingen felkod på kamaxelläget sätts.

Men, felkods kontroll är ett måste oavsett.
Felet kanske inte uppstod vid kamremsbytet, utan är något helt annat.

Är den orginal eller modifierad på något vis?
Användarvisningsbild
av Erik Å
Jag skulle kollat alla vakuumslangar runt insuget, de börjar spricka sönder när de närmar sig 20 år..
Kolvringar etc b4b

Hej! Skall byta kolvringar,ville slippa ta loss ve[…]

460 T5 AWD

Long time no see or updates, mitt liv har tagit en[…]

Lyssna gärna på klippet! Någon so[…]

Tack för svaren, det uppskattas! Jag borde sk[…]