Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Allie
Hej!
Alldeles ny här och absolut ingen mekare men jag har sett att det verkar finnas otroligt mycket kunnigt folk här som kanske kan hjälpa en novis...
Har en xc60 - 11 som larmat för glödlampsfel på huvudstrålkastare, bytte lampa utan resultat. Så visade det sig att det var tändenheten som brunnit, kanske även kallad ballast(?). Volvo skulle ha 4000kr för att byta denna vilket inte riktigt passade min plånbok så jag beställde en på Autodoc och den blev ditsatt igår och felet var löst trodde jag. Men det gick bara till kvällen så slocknade lampan och felmeddelandet kom tillbaks. Vad kan detta bero på? Har det att göra med själva tändenheten, måste jag gå på en original? Eller sitter felet någon annanstans som i sin tur bränner tändenheten? Jag vet inte om det har något samband men när jag startade bilen så slog jag igång helljuset direkt och sen kom felmeddelandet. Jag vet inte om lampan var slock direkt jag startade eller om det blev när jag slog igång helljuset då jag gjorde allt typ samtidigt.
Tacksam för hjälp!
Bilagor
15708682807007044028551160409874.jpg
15708682807007044028551160409874.jpg (329.35 KiB) Visad 944 gånger
av kvillebäck
Jag kanske inte förstod dig rätt men, När jag fått ett felmeddelande och bytt något runt ljuset så får jag felmeddelande EN gång till dock utan att något fel existerar.

Är bilden på en NY bränd tändenhet eller den gamla?

Är det den nya så skulle jag tagit ur lampan och inspekterat den noga. Ev bytt ut den om jag inte hittar något annat fel.

Lycka till!
av Allie
Sorry för otydlighet. Bilden är på den gamla enheten. Strålkastaren började som sagt fungera efter bytet och infolampan slocknade direkt. Det var först senare på kvällen när jag använde bilen nästa gång som infolampan tändes igen och strålkastaren svart. Detta tror jag hände i samband med att jag slog igång helljuset. Det märkliga i kråksången är att när jag startade bilen nästa dag så fungerade båda halvljusen igen. Kan jag ha köpt fel tändenhet och det blir nåt tjall när helljuset tänds?

Har inte märkt nåt och kameran funkar s[…]

Då kan vi starta en klubb Lennart. Idag lig[…]

Missljud! Volvo xc90 2020 b5

Jag köpte en ny XC70 av 2012 års modell[…]

Byta topplocket, eller hela motorn?

Alternativ 3: Byt bara toppackningen på bil[…]