Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av oebb
#13419
Hej!
Nybliven ägare till en fin 745 -92 med 23000 mil på nacken. Har tidigare haft en 245:a som gått nästan 40' och ett antal duetter, fantastiska slitvargar.
När jag motorbromsar på tvåan eller smyger upp kopplingen när jag startar med 1:an i, så hackar / vibrerar bilen, känns som om det är relaterat till kardan/koppling. När jag ligger på 5:an och motorn inte driver så vibrerar växelspaken kraftigt - antar att det är samma problem. Tips om vad detta kan vara mottages tacksamt!

Kul med ett riktigt juste Volvoforum :lol:

/Micke
Användarvisningsbild
av Ramon
#13420
Välkommen till forumet oebb :D
Att det vibrerar vid acceleration eller inbromsning kan bl.a. Bero på slitna universalknutar. Kan även hända att flänsbultarna på kardanen är lösa. Antagligen är problemet kardanrelaterat, med tanke på att det vibrerar kraftigt även i femmans växel, då du inte ens använder kopplingen...

Lycka till :wink:
av oebb
#13425
Tack för snabbt svar!
Knutar fanns ju på Biltema - hur kollar man om dom behövs bytas? Kan man känna nåt glapp? Kanske dags att investera i en rephandbok....:-)

/Micke
Användarvisningsbild
av Ramon
#13426
Du kan känna lite glapp i dem i så fall. I vissa modeller finns det två universalknutar och i vissa tre stycken. Gör så att du håller var sin hand på vardera sidan om knuten och vrider kardanen mot motsatt håll (dvs. Med vänstra handen vrider du kardanen t.ex. Framåt och med den högra bakåt), ifall det är knutarna som orsakar vibrerandet, så skall man då kunna känna av ett glapp. Brukar inte vara så stort glapp, utan ganska lite.

Angående knutar på Biltema, så vet jag inte ifall jag skall råda dig till det... Själv brukar det bli Volvo Original eller piratdelar av högre kvalité som säljes på bl.a. Mekonomen, Micro, Autoexperten. Det är nämligen många som haft problem med Biltema's grejer. Att de inte håller, slits för fort osv. Då är det bättre att lägga lite extra och ifall man inte vill köpa Volvo Original, då köpa på t.ex. Mekonomen. Det är lite billigare, men håller för det mesta mkt bättre än Biltema's grejer.

Japp, passa på att köpa en Haynes rep.handbok när du ändå är igång :) Kostar ca 220kr och finns på Mekonomen det med. Steg för steg-anvisningar, bilder osv. Allt står inte i den, men mycket som är nyttigt för en "hemmamekaniker".
av Lesjö
#13428
Jag skulle nog misstänka hardyskivan.(En skiva av armerat gummi närmast växellådan). Brukar ge precis de symptom som här beskrivs.
Är lätt att byta.
Användarvisningsbild
av Halmstad-Tompa
#13429
Det är inget snack om saken!!..lägg de extra slantarna på volvo original...det tjänar du på i längden!!
av oebb
#13441
Halloj!
Åkte till GSD-hallen. Kände och klämde på kardan, kunde inte hitta något glapp eller lösa muttrar. Provade att dra bultarna som håller hardyskivan lite till, kanske ett halvt varv per bult. Det gick utan övervåld, vips - inga vibrationer :lol: . Bajen leder över Helsingborg och nu ska man iväg på kräftskiva. Än finns det hopp för mänskligheten. Tusen tack alla volvogurus!

/Micke

Varningen om åldrat bränsle kommer […]

Tjena, bestikade min bilen första gånge[…]

Någon med ny fartkamera fil gpx

Då är det förmodligen någon […]

Motorhaveri XC90 D5 2017

Tråkigt att återkoppling helt verkar u[…]