Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av PaleoProgrammer
Hej, undrar om ni kan tipsa mig om hur man bör resonera. Vill gärna ha dubbat och så stora fälgar som möjligt, men samtidigt är ljudnivån viktig. Finns tex 20 tums med dubbade nokian förhållandevis billigt på blocket, men kommer man bli besviken?
av JH76
Helt individuellt.. hur mycket kör du? Jag kör ca 7500 mil/ år och prioriterar tyst bil... 19” på sommar och dubbade 18” på vinter. Akustikrutor... jag upplever ”olika” ljud.. behagligare ljud med dubbat och mer resonans med 19”(blir trött i huvudet).. men allt är ju vad du själv upplever.. Kör ju också i min värld väldigt mycket(landsväg).
Kanske inte så mycket hjälp, men mina erfarenheter
av Freddy100
Jag bor i Norrland och kör 19 på sommaren (Continental) och 18 på vinter (odubbad) Nokian. Akustikrutor. Tyst i bilen (V90CC). Tycker att bil med 18 eller 20' är lika fin.
Varför riskera med högt ljud, vibrationer och betala för extra storlek...?
av PaleoProgrammer
”Problemet” är att 20 tums ixion 4 finns att få bättre begagnade för kanske 14-15 rusen, och 20 nya. Köper jag tex nya 18” are så är det också 20 tusen. Så snarare en avvägning mellan komfort och ljud och utseende än pris. Gärna fler erfarenheter om ni som läser har det!
av troubleshooter
Kör 20" på Sommardäcken och dubbade 18" på vintern ljudnivån skiljer inte så mycket tycker jag men det är klart med dubbar så blir det ett helt annat typ av ljud
Användarvisningsbild
av Jefe
På min förra bil körde jag Pirelli 21” på sommaren och Hakka9 19” på vintern..
Dom första 100-150 milen levde dubbdäcken om ganska rejält men efter det så vart dom tystare men dom lät betydligt mer än sommardäcken.
av AndS
Svaret finns redan i andra inlägget "men allt är ju vad du själv upplever", hur du upplever ljud och din egen hörsel är avgörande inte vad vi andra tycker med vår hörsel.
Min fru och jag har helt olika uppfattning, så hade hon och jag givit varsitt råd hade de varit helt olika.
Samma gäller tråden på ljudanläggning. :-)
AC problem V70 2016 D3

Då är det väl bara en felsökn[…]

Jag blev ganska irriterad på den där ch[…]

Volvo 740 fördelare

Det ör inte samma kabedragning. Det skiljer p[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och int[…]