Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har en volvo 244 1978 med ett yazaki mätarhus utan varvräknare. Har nu köpt en yazaki varvräknare som jag ska koppla in och har lite frågor.
Färgerna på kablarna ut från varvräknaren är gul, vit och svart. Vilken ska till tändspole resp. + och -?
På yazaki mätarhus, kopplar man på sig bakom på huset för jord och plus orginal el måste man dra separata kablar?
Går det att montera varvräknaren underifrån\bakom utan att ta bort mätarhuset?
Något annat jag bör tänka på?
https://www.bildtagg.se/bild/unz9m0qtn4y3knqhond9974
Tack. Kabeln till spolen får jag dra själv den är inte fördragen men tänkte på de andra två. Har för mig att man kopplar de andra två kablarna direkt på baksidan av det stora instrumenthuset någonstans. Eller gäller det bara vdo instrumenten? Någon som vet el kan kolla på sin?
Mätaren är monterad och fungerar. Om någon annan ska monterar så ska det kopplas på detta vis orginal. Kablarna från varvräknaren sätts på lediga stift bakom mätarhuset (stiften är olika och passar bara på ett sätt) och den vita kabeln har ett dubbelstift, därifrån ska det gå en svart kabel vidare till spolen
Inget ljud hörs

Ja, funkar garanterat efter omstart.

..Kollade haynes boken men blev inget klokare...[…]

Vet inte riktigt vad jag ska testa Ta bort shims[…]

Spelar ingen roll om du köper ett beg spj&aum[…]