Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1341418
Har till min -99:a fått nya identiska kompletta fjäderben i garantiärende, efter att reklamerat defekta topplagringar.
Monterade första uppsättningen förra året, höjden blev då perfekt och har inte behövt “sätta sig”.

Nu I helgen blev bilen med nya uppsättningen, 5cm högre fram.
Hmm.....?

Jämför bilderna på mina båda s70, båda har 205/55-16.
Den som ser vettig ut är min -97 som har Volvo original.
Min -99:a såg lika ut I höjd som min -97:a, med de eftermarknads-fjäderbenen som jag nu bytt ut på -99:an efter 300mil.
DC290AD0-5BBC-4E35-B5D1-E64C226DBFC0.jpeg
DC290AD0-5BBC-4E35-B5D1-E64C226DBFC0.jpeg (414.49 KiB) Visad 751 gånger
1CCE746D-F36F-45B8-A119-B9C4EB34D12B.jpeg
1CCE746D-F36F-45B8-A119-B9C4EB34D12B.jpeg (346.2 KiB) Visad 751 gånger
B948B287-464B-4BD8-9B8F-CD8F9E8EAAED.jpeg
B948B287-464B-4BD8-9B8F-CD8F9E8EAAED.jpeg (325.16 KiB) Visad 749 gånger
08C447CA-E7FC-4F5B-A235-EC2E30842EEA.jpeg
08C447CA-E7FC-4F5B-A235-EC2E30842EEA.jpeg (312.18 KiB) Visad 749 gånger
Senast redigerad av 1 Svanis, redigerad totalt 0 gånger.
#1341440
Ja det där var ju en markant skillnad går det kapa fjädern lite?. Minns ej om det bara går o sänka ca 5cm men då ryker väl garantin.
Hur går den på vägen då?

Jo jag har med Volvo fjäderben o den är ett mellanting i höjd jämnfört mot dina bilar.
Jag skulle vilja ha det som den lägsta av dina bilar den med lm fälgarna på.

Jävla fina bilar du har.
#1341517
gubbstrutt skrev:Ja det där var ju en markant skillnad går det kapa fjädern lite?. Minns ej om det bara går o sänka ca 5cm men då ryker väl garantin.
Hur går den på vägen då?

Jo jag har med Volvo fjäderben o den är ett mellanting i höjd jämnfört mot dina bilar.
Jag skulle vilja ha det som den lägsta av dina bilar den med lm fälgarna på.

Jävla fina bilar du har.
Den går hyffsat bra, men med dubbfritt så blir ju vägkänslan inte perfekt, det är för varmt ännu.
Otrolig skön att åka i nu med längre fjädringsväg, men mitt ordningssinne klarar liksom inte av att se på det.

Funderar på att byta ut standard-bakdämparna (eftermarknads bytta förra året) till Volvo-nivomat:er och kombinera med standard-fjädrarna (eftermarknads bytta förra året).
Där och då förra året var jag för snål, efterklokt är det bra med Nivomat för premium-känsla, men normalt kombineras de med mjukare fjädrar, så risken är väl stor att den blir struttig på vägen om man kör standard-fjädrar.

Tackar för beröm!
:-)
#1341589
Erik Å skrev: ons 09 okt 2019, 23:24 Det är inte bara de nya dämparna som går lite trögt då, har du varit ute och kört över gupp?
Provat med sandsäck på passagerarsidan? :-D skojar bara..
Det är väl inte krängningshämmarstaget som är felmonterat eller har olika längd..?
Brukar ju räcka att köra nån mil eller två för att fjädringen ska sätta sig i lägre höjd.
Så där hög fram ser min ut om jag lyft bilen o släpper ner den igen. Får den bara stå sätter det sig inte i normal höjd jag måste köra lite.
Min förra bil S70 såg ut typ så där o jag störde mig på det jag med.
Inte fan ska bilen bli så hög i fram av ett par gasdämpare?
Senast redigerad av 1 gubbstrutt, redigerad totalt 0 gånger.
#1341592
Erik Å skrev: tor 10 okt 2019, 16:56 Förresten, är det gasdämpare? Isåfall ger ju gastrycket en kraft som hjälper fjädern.
Och gastrycket minskar med tiden (och i kyla), är det inte 10% per år man räknar med att gasfjädrar tappar..?
Ja gasdämpare är det på båda uppsättningarna.
Extraljus styrström helljus.

Skulle jag också vilja veta. På G att […]

V60 T6 Twin

En t8 i pureläge kanske ;-) Tror fakt[…]

Service 2.0 erfarenhet?

Har precis gjort service 2.0 på frugans V40[…]

Klädsel

OK jag skall prova, med fukt och sedan torka med v[…]