Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Ok, läst igenom 5sidor tråd men undrar en sak.

Gick inte bilen bra med dom dubbfria hjulen?
Problemet uppstår med andra hjul?
Eller missade jag kanske något i snabbläsningen?

Det är inte så enkelt att dubbfria hjulen sittter på orginalfälgar och dom andra på eftermarknadsfälgar som saknar eller har skadad plastring i fälgcentrum? (Utbytbara för olika centrumhål för att fälgen ska passa på åtskilliga bilar)

Saknas en sådan går den jättekonstigt efter vägen.
Ganska precis som du beskriver.

För vore det något med bilen, skulle den inte gå lika illa oavsett hjuluppsättning.
MickeM skrev: sön 29 sep 2019, 09:11 Ok, läst igenom 5sidor tråd men undrar en sak.

Gick inte bilen bra med dom dubbfria hjulen?
Problemet uppstår med andra hjul?
Eller missade jag kanske något i snabbläsningen?

Det är inte så enkelt att dubbfria hjulen sittter på orginalfälgar och dom andra på eftermarknadsfälgar som saknar eller har skadad plastring i fälgcentrum? (Utbytbara för olika centrumhål för att fälgen ska passa på åtskilliga bilar)

Saknas en sådan går den jättekonstigt efter vägen.
Ganska precis som du beskriver.

För vore det något med bilen, skulle den inte gå lika illa oavsett hjuluppsättning.
Jo då, den gick hyffsat bra med 16" vinterhjul dubbfria, men det är just det att S70/v70 brukar göra det med 16" som max.
Är man fåfäng och kör med 17" då får man vänja sig vid viss spårning tyvärr, har ju kört den i 12år nu med 17".
Så att 16" funkade ok, tog jag som givet, men ville veta om krängningshämmarbytet verkligen hade effekt och om jag hade en vår att se fram emot :-)

Original 17" sommar
Eftermarknads 16" plåtfälg vinter

Jag tror förklaringen i min bils uppträdande ligger i en kombination av de olika däckvalen vid provkörningen 17"sommar fram /16"dubbfria bak ihop med några slitna bussningar, åren sliter även på gummi trots att miltalen är låga.

Beställde vä bärarm, yttre drivknutar och vä hjullager idag.
Garantiutbytet för fjäderbenen har även kommit till postombudet, så det blir till att helgmeka.
Så var det nu helgmekat med framvagnen och bytte :
vänster hjullager
vänster bärarm
bägge fjäderbenen.

Alltså nytt o bytt lika sidor nu, när man inkluderar vad som gjorts senaste året.

Ersättningsfjäderbenen tyvärr var av varierande sortering, vad gäller topplagringen före montage.
På den som nu sitter vänster fram, kände man ett glapp som förmodligen måste finnas.
På den som nu sitter höger fram, kändes mer glapp.
Hörde av mig till tillverkaren först, de hade också noterat viss skillnad, men skulle tydligen rymmas inom toleransen.

Så jag monterade de båda 2, i huvudsak är nu framvagnen fri från missljud, kluckande ljudet är borta nu.

Men vad som är kvar är just det ljudet från höger fram, som uppstår när man backar efter ett par däckvarv.
Ljudet har dock reducerats nu, ger mig f-n på att det är från fjäderbenets topplagring ändå, trots tillverkarens påstående att glappet var inom toleransen.
(I höger fram byttes nämligen enbart fjäderbenet nu.)

Värst är nog höjden på fjädrarna, fick exakt samma artikelnummer på kompletta fjäderben, som de jag monterade 1år & 300mil sedan.
Förra året så satt bilen snyggt med nya grejjor, men nu i helgen så blev bilen på styltor I framvagnen, 5cm för hög.
För mycket för att “sätta sig” tänker jag.
:-(
I nuläget ingen idé att se om väghållningen blivit bättre, 5cm högre fjädring lär ju påverka negativt

Funderar nu på att köpa Volvo original topplagring och montera på de eftermarknads-fjäderbenen jag nu demonterade, alltså de med 300mil & defekta topplagringar som kluckat från dag1.
De fjäderbenen har iaf rätt höjd.
Men vad är rimlig tidsaspekt, I så fall?

Samma artikel känns märkligt med variationen ändå.

Har nu bytt bränsletrycksgivare och nu ä[…]

Amerikanare är de största exponenter[…]

Mitt lås hade kläggat ihop helt, s&arin[…]

Service Peugeot 107 2007

Får se vad som händer nu dom närma[…]