Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hejsan!
Har en S80 3,2L AUT 2007 som jag haft i över fyra år nu, detta har varit en av dem bilar med minst problem som jag ägt.
Mätarställning: 168xxx

Men, nu verkar allt komma samtidigt.
Felet eller felen kommer och går oregelbundet och oberoende utav varan, men har de senaste två månaderna blivit mer ”permanent”.

Det började för kanske 7 månader sedan med att radion/cd/aux kunde ”brytas” av och på, inte att displayen slocknade utan enbart ljudet som försvann ca 2 sec för att sedan komma tillbaka.
Detta hände oregelbundet och kanske bara ett par gånger i månaden.
Startade man om bilen försvann oftast problemet.

Efter en tid började bilen även att rycka, eller gå ojämnt. Detta kunde ske oavsett hastighet och kom och gick under färden. Detta skede också väldigt sällan i början. Inga felkoder eller varningslampor har tänds än.

Det går ytterligare en tid utan att jag vidtar några åtgärder eftersom felen kommer så sällan.
En dag dör bilen när jag ska köra ut från uppfarten, startar igen och kör vidare.
Betydligt hårdare ryckningar och även hårdare växlingar.
På vägen hem efter uträttat ärende går bilen som vanligt.

Sedan börjar den låsa sig på växlarna, framförallt ettan och tvåan. Men även detta högst sporadiskt.
Kan nämna att jag försök utläsa felkoder från OBD uttaget vid det här laget, men finns inga felkoder!

Sen kommer varningsmeddelanden…
ABS/DSTC Serv. Erfordras
Strålkastarfel Serv. Erfordras
Adaptiv farthållare Serv. Erfordras

De två översta felmeddelandena är nu mera standard, ABS & Strålkastarfel men farthållaren kommer ytterst sällan. (All belysning i fram fungerar dock, men ABS och DSTC är urkopplade.)

Meddelandena dyker upp när man kört iväg vid ca 12-15 km/h och ett ”klick” eller ”knäpp” ljud kan höras underifrån bilen när ABS meddelandet kommer.

Har försökt läsa ut felkoder på egenhand igen via OBD men utan några rapporterade fel.

Bilen går vissa gånger att köra felfritt (bortsett från ABS) men kan helt plötsligt börja låsa sig på växlar. Var dock länge sedan den ryckte eller gick ojämnt i motorn nu.

KÄNNS SOM ELFEL?
Någon som haft liknande bekymmer eller erfarenheter utav liknande problem?
Jag inbillar mig att felen hör ihop, men så är kanske inte fallet.
Nästa steg blir troligen Volvoverkstad men är rädd att de inte kommer få ut några felmeddelanden heller och säkert kommer bilen ”fungera” när dem testkör..

Börja bytta ut grejer på måfå känns som en dyr historia.

Video på en del utav felen finns nedan.
Senast redigerad av 1 niborZ, redigerad totalt 0 gånger.
Steffe3 skrev: mån 26 aug 2019, 16:42 Hur fräscht är batteriet, brukar vara standardfrågan ;p
Ja, batteriet! Glömde nämna det :)
Batteriet är bytt 2016-09-28 och är underhålls laddat med CTEK främst under vintern.
Jag har dock inte uppmätt batteriet, men har laddat fullt och ändå råkat ut för ovanstående fel och därav tänkt att det inte borde vara batteriet.

Men jag borde kanske kolla upp det lite närmare ändå.
Kolla att jordflätorna mellan motor / kaross och batteri / kaross är okej och fria från korrosion. Med glappande jordförbindelser kan allt möjligt konstigt hända :-)
Märkligt att det är så olikartade fel, det är inte så att någon kabelstam är klämd eller skadad? Eller att någon ECU eller något kontaktdon har fått vatten på sig..
Minns att SAAB hade problem med 9000-serien, dräneringsslangarna till lådan framför vindrutan sattes igen så att lådan (som därefter kallades "akvariet") vattenfylldes. Elektronikenheterna som satt där mådde inte bra av att bada :-D
Har precis köpt en V70 2001 där ljuset blinkar och i princip allt utom motorn slutar att fungera, men ibland fungerar allt . Relälådan sitter ovanför kopplingspedalen ( som senare hamnade längst bak på vänster sida) Akvariet torrt och fint verkar inte vattenskadat men ett litet rektangulärt relä i mitten går till och från. Har prövat att byta alla reläer, och när jag har ett av de större fyrkantiga borttaget ( högra av de två i ovankant) verkar allt att fungera. Vet inte vad det går till och har inte hunnit återställa de gamla larmen. Fortsättning följer. Ett tips är att det kan komma från mätartavlan.
ÅTERKOPPLING från Volvoverkstad felsökning och egna åtgärder. (Problemen kvarstår)

Bilen har varit stående ett tag nu, men för fyra veckor sedan köpte jag ett nytt bilbatteri för att utesluta detta.
Resultatet vart tyvärr ingenting alls och tidigare fel kvarstår. Kontrollerade även plus och minus kablar så gott jag kunde, inga anmärkningar på dessa.

Idag lämnades bilen in på Volvo för felsökning och jag har nyss varit och hämtat hem den.
Jag beskrev så utförligt jag kunde alla fel och symtom och att batteriet var nytt.
Bilen hade många, MÅNGA felkoder... Var av serviceteknikern trodde att batteri spänningen varit låg och orsakat många utav dessa.
Vilket troligen stämmer, då jag bytte ut batteriet var det gamla nere på 12,26 v.

Felsökningen inkluderade egentligen ingen okulär kontroll, tyvärr. Då jag verkligen påpekat att jag vara orolig för skadad kabelstam.
Däremot så gjorde han rent och blåste bort smuts från hjullagret och ABS givaren vänster fram, i syfte att få bort ABS/DSTC Serv. Erfordras.
När jag senare åker därifrån är alla meddelanden borta tills jag kört ~30 m, då kommer allt tillbaka och bilen rycker till tre gånger.

Men tillbaka till serviceteknikern, de stora problemet är ju att bilen går som en påse nötter emellanåt och har även stannat i en rondell.
Felet för detta är troligast någon givare/kabel infästning till bränslepumpen vid bränsletanken, enligt teknikern.
Han vill alltså fortsätta med demontering av tanken och mäta upp den kontakten. (Se offert i bifogad bild)
Han menar att symtomen från växellåda och motorn tyder troligast på detta.

Sedan en mjukvaruuppdatering för att ev. bli kvitt problemet med att stereon ibland ”brytas” av och på.
Jag litar ju på hans omdöme, även fast han var rätt ung. Men jag är orolig för att det ändå är kabelbrott som orsakar problemen och att dessa andra åtgärder ska vara "förgäves", dvs. 5 126 kr i sjön..

Jag funderar på om jag själv ska försöka kolla kabelstammen under batterilådan som tidigare givits på förslag här i tråden, men vet inte riktigt hur den går.
Någon som har sprängskiss på detta till en 3.2L S80?
Bilagor
20191008_134954.jpg
20191008_134954.jpg (224.94 KiB) Visad 1736 gånger
20191008_134934.jpg
20191008_134934.jpg (296.47 KiB) Visad 1736 gånger
20191008_134903.jpg
20191008_134903.jpg (418.72 KiB) Visad 1736 gånger
Jag tror du har något som blir kortslutet ibland och tar all ström. När strömmen inte räcker till för boxarna så genereras felkoderna.
Detta kan vara svårt att hitta men tipset är att alltid leta efter den äldsta felkoden, även om det handlar om sekunder.

Min chansning ligger nog på att något i startmotorn kortsluter. Men egentligen an det vara vad som helst. När den går som sämst så stanna och känn med handen om du kan känna något som är ovanligt varmt. Kabel, startmotor, generator eller om det luktar bränd elektronik från något, exempelvis säkringsbox.

Lycka till!

Var ute en stund igår och valde då att[…]

Köra EX90 med släp

Lövet, intressant video om betydelsen av luft[…]

Varför ska du byta? Kvittrar eller "flad[…]

Turboslangarna är undersökta under tryck[…]