Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av volvov702002
vad kan man använda för att skydda lacken innanför skärmkanterna.

del säger rostskyddsmassa.

inget medel i fogpistol man kan använda, kan bli renare kant såvis, om man e stadig på handen.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Om svart är okej så fungerar Biltema 36-2410 rätt bra. Den går lätt att penselmåla och ger en slät yta till skillnad från deras andra (spacklings-) underredsmassor. De innehåller gummibitar så ytan blir knottrig.. inte snyggt
Men lägg aldrig underredsmassa på rost, då kan man skapa ett lock som stänger in fukt och rostangreppet förvärras. Slipa plåtrent (helst sandblästra) och grunda med lamineringsepoxy eller epoxy-snabblim. Nåt 2-komponents i alla fall, de blir närapå diffusionstäta och sitter väldigt bra, till skillnad från 1-komponents rostskyddsfärg. Sen på med underredsmassa :-)
av volvov702002
nej ser ingen rost utan färgen e kvar o ser bra ut, en silvrig bil så man ser lätt, va därför jag tänkte skydda för framtiden, trots gammal bil, en 2014 o 8000 mil.

ska kika på d biltema :) , göra rent lacken , gör man d bäst med, vanlig bromsrengöring lr lämnar den en hinna?
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
Om du kommer över nån burk med blymönja hade man förr på sådana ställen rosta aldrig. Tyvärr ganska svårt o få tag i .
Användarvisningsbild
av Erik Å
Är lacken intakt skulle jag tvätta rent och sen lägga på underredsmassa direkt på lacken, massan sitter förmodligen mycket bättre då än om man lägger rostskyddsvax under..
Blymönja är nog svartlistad numera pga giftighet :-)
av volvov702002
skulle man kunna köra med nån klar silikon på kanten? blir ju elastisk.

kanske funkar även med stenskottsfilm.

testade med självfästande film man använder vid måleri, skulle nog funka med riktig spenskottsfilm vid skärmkant med?
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
Erik Å skrev: sön 06 okt 2019, 00:18 Är lacken intakt skulle jag tvätta rent och sen lägga på underredsmassa direkt på lacken, massan sitter förmodligen mycket bättre då än om man lägger rostskyddsvax under..
Blymönja är nog svartlistad numera pga giftighet :-)
Va det har ju miljöpartisterna på sina båtar :laugh:
Användarvisningsbild
av Erik Å
volvov702002 skrev: ons 09 okt 2019, 20:38 skulle man kunna köra med nån klar silikon på kanten? blir ju elastisk.
Skulle kunna gå men svårt att få snyggt tror jag :-)
Gamla V70 rostar i spåret under bakrutan (gummilisten brukar ramla bort efter 10 år), det samlas saltvatten och smuts där så det är extremt utsatt. Till slut tröttnade jag, slipade bort rosten och la på epoxi och bättringsfärg. Sen spacklade jag igen spåret och en bit utanför med svart byggsilikon. Svårt att få det helt jämnt men på några stegs avstånd kan man tro att det är en gummilist.. Det har klarat sig i många år, ser ingen rost men i och för sig vet jag ju inte vad som gömmer sig bakom silikonet :-D
CTEK Laddare (connect kabel)

Hej, Var kopplar man enklast/bäst denna kab[…]

På din övre bild har jag åtminsto[…]

Koppla in Isudar carplay

Tyvärr finns det inte där heller på[…]

Har varit i kontakt med Volvo i dag igen (4ggr) , […]