Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

efraiem1 skrev:Hur vet man om man lyckats dra isär inre drivknuten för långt? Blev jääävligt orolig nu
Ingen aning, aldrig gjort det. Kan du snurra på drivaxeln lätt så är ju det ett tecken. Eller spel annat än axialt.

Skickat från min ONEPLUS A5010 via Tapatalk

av efraiem1
När jag snurrar bromsskivan snurrar andra hjulet så jag vet i katten.

Just nu har jag mest problem med att montera den nya spindelleden i fjäderbenet. De har kommit i halvvägs men nu är det stopp. Så vet inre vad jag ska göra
efraiem1 skrev:När jag snurrar bromsskivan snurrar andra hjulet så jag vet i katten.

Just nu har jag mest problem med att montera den nya spindelleden i fjäderbenet. De har kommit i halvvägs men nu är det stopp. Så vet inre vad jag ska göra
Förstår inte riktigt.
Kanske lossa en av biltarna mellan fjäderbenet och spindeln på så sätt kan du vinkla spindeln lite. Kanske gör det lättare att få i spindelledsbulten.

Eller är det att spindelleden inte går i spindeln? I så fall är det väl bara våld tror jag. Kanske finns något specialverktyg så man slår på rätt ställe?

av efraiem1
ThomasNygards skrev: lör 05 okt 2019, 18:11
efraiem1 skrev:När jag snurrar bromsskivan snurrar andra hjulet så jag vet i katten.

Förstår inte riktigt.
Kanske lossa en av biltarna mellan fjäderbenet och spindeln på så sätt kan du vinkla spindeln lite. Kanske gör det lättare att få i spindelledsbulten.

Eller är det att spindelleden inte går i spindeln? I så fall är det väl bara våld tror jag. Kanske finns något specialverktyg så man slår på rätt ställe?

Spindelleden in i spindeln. Fyfan vad jag fick slita. Inte säker på att det är helt inne ännu heller. Kan vara någon 10dels mm fel. Ska ge mig på att försöka montera länkarmen imorgon.
Tänkte byta styrled också. Detta eftersom pinnen släppte när jag försökte dra loss muttern så pinnen gick runt. Fast det kanske inte spelar någon roll?
Ångrar nästan att jag gav mig på detta.
Mest för att jag är så negativ medan jag utför det. Men det är mer tacksamt att renovera boendet jämfört med att slita sönder bilen och oroa sig för att mer går åt pipan :sick:
efraiem1 skrev:
ThomasNygards skrev: lör 05 okt 2019, 18:11

Förstår inte riktigt.

Spindelleden in i spindeln. Fyfan vad jag fick slita. Inte säker på att det är helt inne ännu heller. Kan vara någon 10dels mm fel. Ska ge mig på att försöka montera länkarmen imorgon.
Tänkte byta styrled också. Detta eftersom pinnen släppte när jag försökte dra loss muttern så pinnen gick runt. Fast det kanske inte spelar någon roll?
Ångrar nästan att jag gav mig på detta.
Mest för att jag är så negativ medan jag utför det. Men det är mer tacksamt att renovera boendet jämfört med att slita sönder bilen och oroa sig för att mer går åt pipan :sick:
Kulleden i styrleden skall kunna rotera det rör sig ju så när du vrider på ratten. Kanske inte skall snurra runt den massor med varv med muttermaskin för det i och för sig.

En del klämmer fast den med en tving eller liknade när de skall montera. Jag satte en domkraft under styrstagsänden och pressade den upp mot spindeln. Friktionen håller då fast skruven och då kan man dra åt muttern utan att skruven snurrar med. Samma trick kan man naturligtvis använda när man tar isär det.

av efraiem1
Det är förövrigt denna som jag har svårt att få in i fjäderbenet (detta är den gamla då). Men nu tror jag att jag har lyckats iaf. Riktigt skitgöra var det. Ska man palla upp bilen bör man använda rejäla pallbockar så man får upp den ordentligt. Jag har 10cm att banka på....
Bild
av efraiem1
ThomasNygards skrev: lör 05 okt 2019, 20:33 Kulleden i styrleden skall kunna rotera det rör sig ju så när du vrider på ratten. Kanske inte skall snurra runt den massor med varv med muttermaskin för det i och för sig.

En del klämmer fast den med en tving eller liknade när de skall montera. Jag satte en domkraft under styrstagsänden och pressade den upp mot spindeln. Friktionen håller då fast skruven och då kan man dra åt muttern utan att skruven snurrar med. Samma trick kan man naturligtvis använda när man tar isär det.
Då kör jag nog fan vidare på den jag har. Om jag nu mot förmodan får på plats länkarmen.
Stort tack till dig och alla som tar sig tid att hjälpa oss som gör något för första gången.
efraiem1 skrev:Här kommer en video på min inre drivknut. Ser det ok ut? :oops:
Svårt att säga men om du bara kan röra den in och ut så är det nog ok. Kan du röra den radiellt är något tokigt. Du skrev att andra hjulets snurrar (åt andra hållet) när du snurrar på bromsskivan. Det låter ju lovande.

Fick bli en beställning på nya sommard&[…]

Hej Forumet, Vår XC90 Ursula började kr[…]

Strålkastarbyte

En fråga, jag har bytt båda mina str&a[…]

VCM-epidemi, VOC - service krävs

Jag har inte hört något speciellt i Sve[…]