Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hejsan

Fick upp felmeddelandet "service kylsystem erfordras" på min relativt nyinköpta V70 2,4d -10.
Klurat och funderat och behöver lite second opinions om vad det kan vara.
Var dum och började med att kvittera bort felkoden och den dök sen inte upp igen vid provkörning.
Kylvattentemperaturen kom aldrig upp mer än drygt 50 grader vid normal landsvägskörning, med dieselbrännaren aktiverad blev det 60 grader. Den står i automatläge och borde ju aktiverat sig av sig självt. Hade temperaturen i kupen på det lägsta.
Blåser ingen direkt värme heller med den på.
Övre och nedre kylvattenslangar till kylaren blev fesljumna och har ungefär samma temp både uppe och nere vid kylaren.
Dom borde väl vara kalla om kyltempen bara är 60 grader?
Är det dumt att använda bilen till problemet är löst?
Vet ej hur länge den haft felet då det inte finns någon tempmätare som syns i panelen och det har inte behövts att ha så mycket värme på i bilen tidigare.
Tacksam för tips om det är något mer jag kan kolla in jag lämnar in för byte av termostaten. Volvo vill ha 2000 för felsökning.
Senast redigerad av 2 dkps, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av ER
På min 2008 var det termostaten när den bara blev ca 50-60 grader varm, ca 90 efter bytet. Inget felmeddelalde dock och använder aldrig "extravärme" ens när det är -30 grader ute då det ej behövs. På min sitter den föredömligt och är ett 5min jobb man fixar även med tummen mitt i handen och bara nån enstaka dl förlust av kylarvätska.
2.4D 2010 är ju första årsmodellen med den tokiga placeringen på baksidan av motorn och ev. högt under turbon så inget enkelt jobb eller billiga delar direkt.
Vill minnas att det kostade 4800:- Stort jobb eftersom termostaten mycket riktigt sitter svåråtkomligt. Tog 5-6 timmar. Jag körde flera år med dålig termostat eftersom verkstaden först hävdade att felmeddelandet betydde låg kylvätskenivå (fast det felmeddelandet lyder just 'kylvätskesystem låg nivå').

Var ute en stund igår och valde då att[…]

Köra EX90 med släp

Lövet, intressant video om betydelsen av luft[…]

Varför ska du byta? Kvittrar eller "flad[…]

Turboslangarna är undersökta under tryck[…]