NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Orfeous
När man raderar felkoderna så nollställs adaptionerna automatiskt.
Annars finns det en egen sådan funktion under ECM och aktiveringar tror jag eller om det är under Avancerat.
Där står det nollställ adaptioner.
Men det är smidigast att nollställa alla felkoder samtidigt som adaptionerna nollställs. Men det är mitt eget tycke.
Användarvisningsbild
av Orfeous
Kanalen som är till vänster på spjällhuset och på insuget. Har för mig att den är till för limp-home.
Men är osäker.
av mortimer
Spjällhuset är nu rengjort men inget bättre, vilket jag också misstänkte då det är bytt. Ev felkoder bör vara nollat i samband med att generatorn byttes/felkoder avlästes. Och ACn kan vi också utesluta då det kommer även med den avslagen.
Hur uppför sig bilen om någon/några tändspolar är trasiga ? Är det exakt samma spole på alla fyra cylindrar/stift ? Vill minnas när jag snabbinspekterade av nyfikenhet i samband med tändstiftbyte för ca 5000mil sedan, att det var olika ID på de. Kollar jag på mekster.se så verkar det bara finnas en sort, oavsett vilken cylinder/stift man behöver till
av JallooZ
Det är samma ID på alla spolar. Du kan felsöka genom att med motorn igång dra ur kontakten till 1 spole i taget. Märker du inte någon skillnad på motorgång när du drar ut den ena så är den troligtvis trasig.
av mortimer
Är det helt säkert/bra att göra så ur felsökningssyfte, att rycka kontakten till en spole, finns det inte risk att man gör skada i motorn ?
av JallooZ
Det är ett bonntips som brukar vara populärt. Skada på motorn är inte värre än att den går på 3 cylindrar för en bråkdels av en sekund, får fortfarande smörjning o allt. Lossa bulten till tändspolen och dra upp under drift. Alltså spolen o inte kontakten (mitt förra inlägg kan missläsas:))Däremot har du en multimeter kan du istället ohmmäta spolarna om du är orolig.
av mortimer
Ohmmäta mellan vilka stift på spolen ? Vill minnas det är 4st stift i kontakten på resp. spole
av mortimer
Ska kolla spolarna i helgen.

Läste in mig lite på de papper som jag fick med bilen av föreg. ägare för par år sedan och hittade då ev. lite mer kring detta.
En Volvo aukt verkstad hade bilen inne:
"Enklare analys: startproblem/motorstörningar, motorlampa lyser ECM-2008. Åtgärd enl. spec, Rengöring kontakt spjällhus - tänds lampa igen får vi byta spjällhus samt kontakt enligt TJ 20540"

Sen hade jag den inne i mina ägor hos annan aukt. Volvo verkstad (säkert minst 1 år senare), vill minnas lampa för avgasrening tändes intermittent.
Magnetventil gasspjäll byttes, artikelnr 31375551 och lampa i instrumentpanelen har inte tänts därefter.

Är det något av detta som ställer till det, har verkstad nr2 bytt det som verkstad nr 1 tänkte byta om felet dök upp igen, eller är det två olika kontakter/ventiler ?
Vart sitter denna magnetventil ? (vill minnas verkstadsteknikern/mekanikern förklarade det som att det var två ventiler som man bytte i ett paket)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8

Hur löste du detta? Jag har precis samma prob[…]

Urkopplad kabel/rör?

Hej på er! För ett bra tag sedan s&ari[…]

Ska göra. Meeeeen eftersom olja änd&arin[…]

Till att börja med är ju XC40 för l[…]