Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av frasse4
Min gamla 940 tankar jag regelbundet på E20 eftersom det är billigare än vanlig 95-oktanigt i Thailand. Jag har inte märkt att den drar mer på E20 än på 95-oktanigt och upp till 20% etanol blandas det mig veterligen aldrig i bensin i Sverige.
Användarvisningsbild
av McQueen
Lucif3r skrev:Du har den absolut sämsta motorn [...]

Sen spelar ju ens egen körning STOR roll [...]

I övrigt så är det väl en stor service bilen kanske behöver [...]

kamremsbyte [...]
Tack för flera jättebra råd och hypoteser, Lucif3r! Något av en kalldusch att detta kan vara ganska normal förbrukning pga att bilen är rejält undermotoriserad. :-(
Användarvisningsbild
av Erik Å
Lucif3r skrev: fre 04 okt 2019, 18:41 E20 är en väldigt liten andel, det är väl typ det vi har i våran 95-oktaniga bensin vissa årstider.
Mja, är det inte runt 5-10% etanol i "vanlig" 95-bensin här? Men det har varit tal om att smygöka inblandningen..
Det är i alla fall syret i etanol (C2H5OH) som "späder ut" kolvätena och som gör att det dels behövs fetare blandning, dels behövs mer bränsle för att få ut samma energi.

Åter till anliggande broms, sannolikt så kör alla bilar som är mer än några få år gamla med varierande grad av anliggande broms och det drar självklart extra bränsle. Om man inte har renoverat nyligen vill säga. :-)
Funderar på konstruktionen av glidkolvsoken fram, även om kolven går tillbaka som den ska så ligger yttre bromsbelägget kvar mot skivan hur välsmorda glidpinnar och okhållare än är. Klart, vibrationerna från vägojämnheter gör väl att oket hoppar tillbaka med tiden men egentligen skulle jag vilja ha någon typ av returfjäder eller gummibussning som aktivt knuffar tillbaka oket till viloläget. Måste fundera på det där :-) Bakbromsarna har jag fått ordning på för första gången i bilens historia, kan sätta snurr på ett bakhjul för hand och det fortsätter rotera i flera sekunder
Användarvisningsbild
av Erik Å
Vad händer förresten om man tar bort fjäderbygeln som sitter på utsidan av det främre bromsoket? Då borde oket kunna röra sig fritt.
Har inte riktigt insett vilken funktion den har, kanske bara ska hindra att oket skramlar omkring när man kör på knagglig väg?
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
Erik Å skrev: fre 04 okt 2019, 10:51
gubbstrutt skrev: fre 04 okt 2019, 08:09 Anpåliggande bromsar?
Definitivt värt att kolla, jag har varit med om att bromsok bak (Volvo original utbytes) har rostat fast efter en (1) vinter! :-o Vill man åka snålt så måste man kolla regelbundet att man inte har anliggande broms. Står t.o.m. som tips i instruktionsboken på min V70! :oops:
Sen hjälper det förstås att välja däck med lågt rullmotstånd, lufttryck i överkant, rätt toe-inställning fram och bak, ren aerodynamik dvs bort med takboxar, bakspoilers, vindavvisare, husvagnsspeglar osv :-)
Och sist men inte minst själva husvagnen får man inte glömma att haka av :laugh:
Användarvisningsbild
av Erik Å
gubbstrutt skrev: lör 05 okt 2019, 17:11 Och sist men inte minst själva husvagnen får man inte glömma att haka av :laugh:
Så sant :-D
Här är fler praktiska tips, välj "spara bensin" i vänsterkanten
http://hejbilist.nu/
Prestige Performance

Samma "kines grejer" alla andra kr&a[…]

Det ser ut som hastighetskontrollern för kupe[…]

Falsklarm av insekt?

Det verkar rimligt att om en skalbagge förl&a[…]

Ny Kartuppdatering

Det är nu en vecka som jag försöker[…]