Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Edward
Hej, har en XC90 2005 T5 som går fint.
I morse upptäckte jag ett surrande/klickande ljud i vänstra sidan av motorn om man står framför bilen tittandes på motorn.
Ljudet låter som en liten brytare som slår av och på.
Bifogar en bild (film mp4 gick ej). Ljudet kommer nerifrån det ställe där man fyller på spolarvätska. När jag låste upp bilen hördes ljudet.
Någon som vet vad det kan vara?
Bilagor
20191003_131013.jpg
20191003_131013.jpg (860.84 KiB) Visad 1194 gånger
Det är inte AC-pumpens av och tillslag du hör?
Eller är det ett diskretare klickande/surrande?
Användarvisningsbild
av jaun
Testa skruva bort skruven som håller påfyllnadsröret och lyft bort röret helt. Stoppa ner mobilen där när du filmar och se om du lyckas lokalisera var ljudet kommer ifrån.
Senast redigerad av 1 jaun, redigerad totalt 0 gånger.
Säkringen till larmsirenen (nr 8) tog jag bort för 5 år sedan då larmet började sporadiskt att gå.
Men det låter som att ljudet kommer från där den är belägen, frågan är hur det kan låta när säkringen är borta?
Edward skrev: fre 04 okt 2019, 07:11 AC-pump eller höjdjustering ljus när bilen är avstängd och låst? Nej, orimligt eller hur.
Ett tickande ljud, som en väggklocka, tick-tick-tick hörs innan jag låser upp bilen. När den är upplåst ökar tickandet i frekvens.

Har lagt 2st filmer här:
https://tinyurl.com/y46kjx5f
Hur ska man veta att motorn eller ljuset inte är på, baserat på texten eller bifogade bilden i första inlägget?

Är larmserienen borta, motor och ljus av, finns ingen annat i området som är/ska vara aktivt.
Visst skulle ECM eller en ev TCM kunna låta.
(I burken bredvid spolarpåfyllningen)
Normalt nej, men ljudet är inte normalt heller.

Edit: Läste fel.
Larmsirenen är KVAR, bara säkringen är borta.
Det sitter ett backupbatteri i sirenen. Så visst skulle det kunna vara sirenen som låter.
Den får nog även ström från flera håll.
Den säkringen är för att hålla backupbatteriet laddat vad jag vet.
Inte heller teoretiskt omöjligt att det finns lite ström kvar i backupbatteriet om detta börjat nyligen.
En chansning är att batterisyra från backupbatteriet kommer ner på kretskortet.
Då kan "vad som helst" hända.....
VCM-epidemi, VOC - service krävs

Jag har inte hört något speciellt i Sve[…]

Kolvringar etc b4b

Dom kom ut,skall det inte vara låsbricker ti[…]

Däckdimension Volvo v90 2025

På min gamla hade jag 17 vinter och 22 somma[…]

Har du provtryckt motorn?