Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Albireo
Detta är ett ämne som verkar återkomma... (men har ingen aning om det är samma förfarande på denna bil eller hur den fungerar.)
Handbromsen skulle varit justerad (tar alldeles för högt.)
Denna bil har skivbromsar bak. Har handbromsen egna klossar eller fungerar dessa som på S80:n (en egen trumma med bromsband?)
- Hur vet man om det finns några belägg kvar? (utan att skruva isär hela navet)
- Har förstått att bromsbackarna bör justeras innan vajerspänningen justeras. Men gäller detta även denna bil / årsmodell?
- Hur vet man om justerskruven expanderar (om det finns någon) - roligare om den skruvas åt rätt håll :-)
- Är det enkelt att komma åt handbromsbackarna? (rengöra och putsa upp - aldrig fel)
- Om man ska demontera något eller bara rengöra / byta broms band. Är det bara ev. bromsbackar man ska köpa nya eller brukar allt vara i hoprostat?
av MickeM
Jag skrev denna förut.
Egentligen för V70N, men jag beskriver hur man gör med justerare monterat, som V70N inte har orginal.

Men det har 850, så bak ute vid hjulen är det samma princip som jag beskriver.

viewtopic.php?f=42&t=129179
av Albireo
Tack för länkarna. (och Er support!)
chrillew skrev:Finns rätt bra guider på nätet som förklarar, länkar en av dom :)
https://www.google.com/url?sa=t&source= ... 0117678298
En "tråkig sak" är att jag inte kan se bilderna (de är dimmiga) - trots att jag registrerade mig på forumet.
Sedan förstår jag inte vad "offside" och "nearside" betyder i texten .: "turning the wheel upwards on the offside and downwards on the nearside"
MickeM skrev:Jag skrev denna förut.
Egentligen för V70N, men jag beskriver hur man gör med justerare monterat, som V70N inte har orginal.
Men det har 850, så bak ute vid hjulen är det samma princip som jag beskriver.
viewtopic.php?f=42&t=129179
En detaljerad beskrivning - lätt att förstå (några fler bilder hade inte varit helt fel ;-) )
Om jag förstått rätt har handbromsen en egen trumma i navet på bromsskivan.
Det medför - för att kolla om det är dags att byta backarna måste skivan bort?
( tycker att det är enklast/bäst om man kan skaffa delarna innan man börjar skruva - det brukar ju ändå ta ett tag innan man fått allt :-) ... )
Är det en massa olika typer och dimensioner på dessa handbromsbackar? (har en sats till en S80 -00:a som ligger)
Användarvisningsbild
av Erik Å
Albireo skrev: tor 03 okt 2019, 14:55 - Hur vet man om det finns några belägg kvar? (utan att skruva isär hela navet)
- Har förstått att bromsbackarna bör justeras innan vajerspänningen justeras. Men gäller detta även denna bil / årsmodell?
- Hur vet man om justerskruven expanderar (om det finns någon) - roligare om den skruvas åt rätt håll :-)
- Är det enkelt att komma åt handbromsbackarna? (rengöra och putsa upp - aldrig fel)
- Om man ska demontera något eller bara rengöra / byta broms band. Är det bara ev. bromsbackar man ska köpa nya eller brukar allt vara i hoprostat?
1. Det vet man inte :-D Men beläggen slits normalt inte ner, det är rost och kärvning som behöver ses över. Har råkat ut för att belägget släppt från backen pga rost. Det finns ju ett inspektionshål i kanten på trummans "hatt", tanken är nog att man ska kunna titta på beläggen men de ligger dolda bakom en avsats på trummans insida så man ser inte så mycket av dem
2. Japp, vajrarna måste vara slackade så att hävarmsmekanismen bakom backarna är helt i viloläget när man justerar expandern. Annars vill backarna inte gå tillbaka helt när man släpper handbromsen
3. Trial and error, vrid åt det hållet som gör att hjulet fastnar. Expandern går nämligen att vända åt olika håll :-D När man monterar ihop bromsarna så vänder man lämpligen expandrarna så att åtdragning sker när man petar tandhjulet t.ex. uppåt från utsidan. Så vet man till nästa gång :-)
4. Lossa skivan är enkelt (ta bort styrpinnen), det jobbiga är att lossa bromsoket. Haynes tycker att man ska koppla loss bromsröret men det går att ha det kvar om man är försiktig, så man slipper luftningsproceduren. Vet inte om 850 har rör eller slang, på V70 kan man knäppa loss röret från plastclipset närmast oket, lyfta oket försiktigt så man inte böjer bromsröret i onödan, ta bort skivan, sätta tillbaka oket och skruva i den övre skruven löst.
5. Har inte bytt nåt annat än backarna på min V70, clipsen som håller backarna på plats tar kanske slut med tiden och fjädrarna rostar .. Färdbromsen är en annan historia, styrpinnarna och blecken till bromsbeläggen blir snabbt rostiga. Bromsoken rostar ihop på ca 1-5 år och behöver renoveras eller bytas. Vill man åka bränslesnålt så bör man testa att trycka tillbaka bromsbeläggen en gång i månaden på vintern, det går att göra från utsidan med ett lämpligt verktyg..

När man tar loss skivan så passar man på att slipa bort rostkanten som uppstår bredvid spåret där handbromsbackarna går, då blir både montering och demontering av skivan enklare nästa gång eftersom backarna inte hakar fast i rostkanten.
Och så kollar man monteringsytan både inne i skivan och på navet så de är rena och släta innan monteringen så att inte skivan hamnar snett. Blir inget kul :-D
Användarvisningsbild
av Erik Å
Lycka till! Om bromsskivorna är rostiga så är det ett lysande tillfälle att byta :-)
av Albireo
Tack!
Tänkte på det - och då blir det nya belägg och klossar - undra hur cylindern är ..... (Råttan på repet...)
Total kostnaden kanske inte blir så hög... Roligare att jobba med nya grejer - brukar både gå och bli bättre och hålla längre ;-)
Ska kolla var bästa priset är...
Användarvisningsbild
av Erik Å
Se upp med de billigaste skivorna, de är inte lackade runt mittsektionen men det kan man ju fixa själv
Biltemas bromsklossar blir snorhala i saltmodden, använder själv annat fabrikat numera. Handbromsbackarna är det ju inte lika noga med :-)
Brandsläckare i V90?

Vill minnas att Volvo har erbjudit sådan eft[…]

Jo, 18” har ET 55. Det har även 19&rdqu[…]

Motorvärmare 850

Beställde nyss slangvärmaren RE480 och m[…]

Prestige Performance

Samma "kines grejer" alla andra krä[…]