Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av mjölner
#1340349
Hej, jag går i köptankarna av en riktig batteriladdare för en gångs skull. Står i valet mellan vanliga MXS 5.0 och Polar versionen. Men det går tamefan inte att hitta någon information angående längden på kablarna. Har gått igenom flertalet hemsidor som säljer laddaren, kollat cteks egna hemsida och försökt nå deras kundtjänst, men de skiter fullständigt i min fråga.

Så då tänkte jag kolla här om någon av er som antingen har en MXS 5.0 eller Polar 5.0 skulle kunna mäta? Jag är ute efter längden från laddaren till snabbkontakten. Från snabbkontakten till krokodilklämmorna/ringkabelskorna ska det vara 40cm, den informationen finns på nätet. Har läst här på forumet att längden skiljer mellan vanliga och polar.

Jag är väldigt sugen på en Polar med gummisladden, men om sladden är för kort för mina ändamål måste jag köpa en förlängningssladd. Då en sådan inte verkar finnas i gummi så sket sig ju hela idén med en Polar när hälften av sladden ändå blir stel som en pinne på vintern.

Tack på förhand
#1340418
Jag har en Cteck av någon modell som jag inte minns här, men 12 voltssladdarna är betydligt längre än 40 cm. Minst det dubbla.
Men om inte jag minns fel, så har nog Clas Ohlson förlängningskablar. Jag tror mig ha sett det i alla fall. (Det var där jag köpte laddaren)
#1340465
Nu ska det ju inte behöva göras på en ny laddare tycker man, men byta 240V kabel på laddaren ska ju inte vara några större problem. Sedan kan det kanske vara billigare att köpa en billigare laddare och byta 240Vk kabeln till lämplig typ och längd. Har själv Biltemas 8A Ctec kopia och har fått korta ner 12V kabeln 4 cm för kabel brott p.g.a styva kablar även på den sidan. Håller med om att kablarna är styva, men det var inga problem att skruva isär den och sätta ihop den igen. För övrigt funkar denna riktigt bra med ett pris som är (var när jag köpte den) betydligt lägre än Ctec. Den är på 8A och anväds mest i båten på somaren där jag har den som underhållsladdare när kylen är på. Kopplat till ett cigg.utag till det ena batteriet. Där sitter även en Ctec 12V batteriladdare med batteriavskiljare, 2 ingångar för batterier och en ingång för solceller Det sitter 2 st 88 Ah batterier som underhållsladdas med solceller hela året. Men det räcker inte riktigt till om kylen är på hela tiden. Däremot underhållsladdar solcellerna batterierna även med en "vanlig billig" vit presenning över båten hela vintern.
#1340473
Jag skulle köpa en Polar. Battre att förlängnings kabeln pajar än de som går in i laddaren. Jag har en MXS 5.0 men den har jag på mina MC i varmgarage ute blir alla kablar på laddaren stela som lik.
Ja deras kund tjänst suger skit det är helt riktigt. Tror inte det går o skruva i sär min nya mxs 5.0 som min gammla. På min gammla var det längre o mjukare kablar utomhus och inomhus. Besparingar vet du. Den gammla paja eft många års trogen tjänst.
Senast redigerad av 1 gubbstrutt, redigerad totalt 0 gånger.
#1340498
@Jallemet, Tack för bilden, 12v sladden verkar vara 1 meter med mitt ögonmått. Tyvärr blir det nog lite för kort. Vart har du sett förlängningssladden i gummi? Den enda jag hittar är denna https://www.ctek.com/se/products/bil/ct ... nsion-2-5m jämfört med ringkabelskon i gummi (black cable) som följer med polar https://www.ctek.com/se/products/bil/co ... lackcable)

Jag kanske var lite otydlig i trådstarten. Jag har tänkt skruva fast laddaren på väggen inne i garaget (kallgarage), för att endast behöva dra ut 12v sladden till bilen som står en bit utanför. Då slipper man skydda själva laddaren mot regn och snö, ska dra upp snabbkontakten nere vid rutan på förarsidan så jag även slipper öppna huven. 230v sladden är inget problem.

@gubbstrutt, Gärna!
#1340515
Aaahaa, jag fattade inte att det var 12v du menade.

Tråkigt med dålig support, dom borde rimligtvis ha löpmeter på fabriken (var den nu är) så omöjligt kan det inte vara att hosta fram längd efter önskemål.

Jag har min el så nära att jag tjoffar in apparaten under huven, och så laddar jag över helgerna vintertid så omaket med att öppna huven kan jag leva med.

Jag har sett ett antal avslitna sladdar till motorvärmare och det vill jag undvika till 100%, omaket blir då en säkerhet
#1340532
Det är nog så att dom mätt fram den maximala längden på kabeln för att inte få onödiga spänningsfall, vilket är en överhängande risk med längre kablar. Man behöver då gå upp i grovlek på kabeln, och det kostar mer pengar...
Att bara skarva nuvarande kabel, som är rätt tunn, är således ingen bra idé. Hela kabeln skulle isf behöva bytas ut, och mig veterligen är kabeln fastlödd i laddaren... M.a.o. inget man byter utan att veta vad man pysslar med.
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har bytt tändbox och bränslebox seda[…]

vill veta mera om v60 2013-2014

Hejsan jag letar ny bil och jag är sugen p&ar[…]

https://www.youtube.com/watch?v=iu9z5m78Szw