Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Kan du få bilen att bara gå på el? Alltså inte använda bränslevärmare?
Jag tycker att ett räckviddstest haltar lite när man lyfter ut och räknar bort ett system som behövs (värme).
Men på sommaren når du säkert uppgiven räckvidd.
para skrev:Kan du få bilen att bara gå på el? Alltså inte använda bränslevärmare?
Jag tycker att ett räckviddstest haltar lite när man lyfter ut och räknar bort ett system som behövs (värme).
Men på sommaren når du säkert uppgiven räckvidd.
Ja det går att köra utan bränslevärmare men då får du ingen värme så den detaljen spelar ingen roll Bild
Zanders skrev: tis 01 okt 2019, 07:45 B-läge får du väl motorbroms? Alltid mer effektivt att frirulla
Det är inte konstant motorbroms som ligger på, bara när man släpper gasen tillräckligt mycket. Jag släppte bara gasen när jag ville ha bromsverkan så jag anser att detta borde vara mest effektiva sättet?
Pellix skrev:Det är inte konstant motorbroms som ligger på, bara när man släpper gasen tillräckligt mycket. Jag släppte bara gasen när jag ville ha bromsverkan så jag anser att detta borde vara mest effektiva sättet?
Ja, det är det mest effektiva sättet.
fragge skrev:
Pellix skrev:Det är inte konstant motorbroms som ligger på, bara när man släpper gasen tillräckligt mycket. Jag släppte bara gasen när jag ville ha bromsverkan så jag anser att detta borde vara mest effektiva sättet?
Ja, det är det mest effektiva sättet.
Neppe, det er nok minst like effektivt å rulle fritt.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Att frirulla, om man kan det, är säkerligen mest effektivt. Men oftast har du trafik bakom som gör att du inte kan släppa av gasen 500 meter innan man ska svänga. Då är ju B-läget mer effektivt än att frirulla några meter och sen använda de riktiga bromsarna.
Allt beror ju på förutsättningarna.
Vissa har t ex en aggressivare körstil och tänker inte alls på att släppa av i god tid eller läsa trafiken. Då är B-läge ett mer ekonomiskt läge för dessa personer.
Men bilen frirullar ju på samma sätt även i B-läget om jag håller ”gasen” på 0 i mätaren = ingen el går åt..?
Att jag väljer B är för att tjäna regenerering istället för att bromsa när sådana tillfällen dyker upp.
Pellix skrev:Men bilen frirullar ju på samma sätt även i B-läget om jag håller ”gasen” på 0 i mätaren = ingen el går åt..?
Att jag väljer B är för att tjäna regenerering istället för att bromsa när sådana tillfällen dyker upp.
Exakt, B-läget är mest effektivt eftersom du kan frirulla när du behöver det och motorbromsa när du behöver det genom att enkelt parera det med pedalen. De som hävdar annat har nog aldrig använt B-läget.
Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att loss[…]

Hej! Köpte mig en 740 idag med b230f motorn. […]

Inte hänt grismycket på sistone, har n&[…]

Hej Prova stänga av AC.n vid start. Varit e[…]