Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av danielro
Hej!

Jag funderar på att installera en Calix motorvärmare (ev. även med batteriladdare i serie) i min Volvo V70 D2 -14 som är utrustad med dieselvärmare, vill spara på batteriet när jag kan. Är det möjligt eller går det ej att kombinera de två? :-)

På Volvos tillbehörssida står det att det inte är möjligt att kombinera motorvärmare med batteriladdare (Calix) Någon som vet varför? (https://accessories.volvocars.com/sv-se ... /D2/Manual)

Tack på förhand!
av danielro
Ok, stort tack! Jag blev fundersam om det var så att dieselvärmaren var installerad där motorvärmaren ska installeras men då vet jag att det går att ha båda. Vad gäller batteriladdaren också så förstår jag inte vad problemet skulle vara, Calix säljer det ju som komplett lösning med motorvärmare + batteriladdare, kopplas t.o.m. i serie.

Någon som vet mer? :-)
av Raad
Att koppla motorvärmare tillsamans med motorvärmare??? motorvärmare skall vara igång mellan 2 till 3 timmar, batteriladaren bör vara igång fler timmar framförallt når batteriet är kallt.
På lastbilarna har man två utag en för värmare og en för batteriladd, vilket är fullt möjligt på v70.
Jag har fjärrstyrd-extern bensinvärmare(inte volvos original)--- men elektrisk motorvärmare(standard på min)/med uttag för kupévärmare inne i bilen och batteriladdare sammankopplad och extern-bensinvärmaren separat(vet ej hur det är för volvo original och dess koppling)

Köp rätt enligt vad calix-hemsida rekommenderar för just din modell så är det bara och köra :)
av Tompan60
Jag har en 5-cyl. D3. Har elektrisk motorvärmare calix med cupeuttag. Och dieselvärmare. Laddar gör jag separat med en 4A cetec laddare 2 ggr/ månad. Funkar fint.
av William85
Ett alternativ är att montera enbart batteriladdaren med motorvärmarkontakt, har själv gjort så för att smidigt ladda batteriet 1-2 ggr i veckan. (Vi kör mycket dieselvärmare, typ 60min per dag och lite körsträcka)
Användarvisningsbild
av Centa
Tompan60 skrev: ons 02 okt 2019, 22:56 Jag har en 5-cyl. D3. Har elektrisk motorvärmare calix med cupeuttag. Och dieselvärmare. Laddar gör jag separat med en 4A cetec laddare 2 ggr/ månad. Funkar fint.
Då du använder dieselvärmaren hur länge går den och hur långt kör du. Har hört att om du använder värmaren 30 min så måste du köra 30 min för att ladda upp batteriet. Annars så tar du dö på batteriet ?
av Tompan60
Använder oftast elvärmaren då jag har kallgarage med eluttag. Bränslevärmaren tid styrs av hur kallt det är ute ( jag har tidstyrd start i menyerna) Jag ställer avresetiden 15 minuter senare än den verkliga. Den blir ändå nog varm. Dvs. Om jag ska åka 14.00 ställer jag den på 14.15. Hur länge den går är svårt att veta. Den startar tidigare vid kyla. Senare om det inte är så kallt ute.
Om jag inte använder bränslevärmaren så kör den jag 1ggr/månad i ca 15-20 minuter så den inte torkar ihop i munstycke mm.

När yttertempen är stadigt under 0 ställer jag den i läge auto extravärmare för att snabbt få upp motor o kupé i värme. Bra för egr o partickelfitret.

Laddning 2 ggr/månad vinter och 1 ggr/månad sommar har funkat fint för mig. Mitt gamla Orginal batteri byttes efter 10 år. Började bli svagt men fungerade.

Orginal calix batteriladdare och ca 2 timmar är nog för lite för kort tid för bra laddning. Men den laddaren är onödigt dyr tycker jag.

När det gäller körning så kör jag ofta korta svängar. 2-3 mil och nån lång styrning 15-20 mil typ en gång/månad

Hallå där, Har idag jämfört […]

om du har -88 modell så lär det inte s[…]

Jämfört olika försäkringsbolag[…]

ok men nu ska jag lossa remskivan när den sit[…]