Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JonasBe
#1340228
Hej
Har just köpt en beg V90 D5 AWD 2018.
Och är lite brydd över slitaget på vinterhjulen jag fick med.
Det är 5mm respektive 8 mm kvar på däcken.
Har detta någon betydelse?
Är det så att den sliter framdäcken mer?

Mvh
Jonas
Användarvisningsbild
av Derank
#1340230
framdäcken slits mer, jag har själv ca 4mm diff mellan fram och bak på min XC60 D4a awd då jag köpte nya sommardäck i början av sommaren, jag har inga problem och påstår att det gör inget, någon annan här lär påstå att det har betydelse så det är upp till var och en hur man vill göra.
av Xanthopteryx
#1340233
Alla framhjulsdrivna bilar sliter mer (och merparten av tiden är bilen framhjulsdriven).
Sedan kan det ju vara som så att de har blandat däck också (kolla datumen på däcken - de bör vara typ samma).
Du skall alltid ha de bästa däcken bak.
Fem mm känns osm att det blir sista säsongen och sedan kan du ju fundera på om du vill ha fyra nya (och spara de två bästa som reserv) eller bara byta två, och då skall dessa sitta bak (som sagt, bäst bak).
Jag brukar rotera hjulen så varje byte så sätter jag fram bak och bak fram (alltid samma sida dock). På så sätt slits de väldigt jämnt.
av JonasBe
#1340235
Hej och tack för snabba svar
Det är lika däck runt om.
Och jag är helt med på att de sjunger på sista säsongen. Är också medveten om att de bästa bör sitta bak.
5 mm är ju inte så mycket på vinterdäck.
Men för jämna ut slitaget så vill jag ju har de med mer mönster fram.
Men jag tänker på vad awd systemet säger om olika slitage fram och bak?
av pellemando
#1340251
Hmm när jag lämna in bilen för däckbyte satte däckkrängarn dom dåliga bak. Han sa att annars riskerar man tappa grepp när man kör. Men nu när jag googla påt så är det bak som gäller för dom fräschare däcken precis som ni säger. Men ligger det något i det han sa? Bytet skedde hos en av dom större aktörerna. Tur man kan byta till vinter sulor snart.
Användarvisningsbild
av Perra83
#1340254
Det går såklart att göra på flera vis.
Hur ofta har du fått sladd? Hur lätt får du sladd? Det är nästan omöjligt med alla hjälpsystem som finns. Jag kan även känna att jag vill ha bra grepp fram för att kunna styra och bromsa. Vill inte heller förlora styrgreppet i en kurva. För mig har det gått rakt fram i kurvor fler gånger än att baken tappar greppet.
Köp annars två nya däck så är det lugnt.
av stevvee
#1340274
pellemando skrev:Hmm när jag lämna in bilen för däckbyte satte däckkrängarn dom dåliga bak. Han sa att annars riskerar man tappa grepp när man kör. Men nu när jag googla påt så är det bak som gäller för dom fräschare däcken precis som ni säger. Men ligger det något i det han sa? Bytet skedde hos en av dom större aktörerna. Tur man kan byta till vinter sulor snart.
Hade aldrig åkt dig igen. Bästa däcken bak oavsett drivning. Understyrd bil är enklare att hantera än en överstyrd bil.

Ex kör 110 på E4 och du får släpp, vill du att bakänden kommer eller att framänden drar lite.
Jag vet vad jag väljer.
av stevvee
#1340275
Perra83 skrev:Det går såklart att göra på flera vis.
Hur ofta har du fått sladd? Hur lätt får du sladd? Det är nästan omöjligt med alla hjälpsystem som finns. Jag kan även känna att jag vill ha bra grepp fram för att kunna styra och bromsa. Vill inte heller förlora styrgreppet i en kurva. För mig har det gått rakt fram i kurvor fler gånger än att baken tappar greppet.
Köp annars två nya däck så är det lugnt.
Har du bromsat i dessa situationer ?
Användarvisningsbild
av Derank
#1340276
Jag har alltid kört bästa fram, bättre anser jag. Men alla gör som dom vill finns inget rätt så fel där

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk

Volvo 740 fördelare

Det ör inte samma kabedragning. Det skiljer p[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och int[…]

DRL problem

Beter sig strålkastaren likadant om du anv&a[…]

Jag har besökt tre olika anläggningar so[…]