Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Verkmästarn
Lackar mot vinterdäck igen och den ständiga frågan, vad ska man välja?

Kört ett par säsonger med Nokian Hakka R2 i storlek 235/40 18" på min V60. Upplevde de hade kort livslängd och var väldigt mjuka i stommen. Alltså på ett dåligt sätt. Som att bilen slingrade sig fram över vägen när det var barmark.
Rullade väldigt tyst dock. Greppet på is var betydligt sämre än ett dubbat.

Bytte till Michelin X-Ice North 3, dvs dubbat, inför vintern 2019. Betydligt stabilare och längre livslängd. Helt klart trevligare att åka på, om man bortser från det uppenbara bullrandet från dubben.

Nu är det åter dags att handla däck till nya bilen, en S60 Polestar. Dimension 235/40 19". Jag bor i södra landsänden och har oftast barmark, men när det blir vinter blir det i form av svarthalka eller slask.
Kör ofta släp och en och annan gång till Tyskland, varför jag återigen sneglar på odubbade däck.

Vad jag har lyckats googla mig till ska Continentals VikingContact 7 ha vunnit ett par tester och fått extra bra kritik just för greppet på is. Är med andra ord väldigt nyfiken på dessa.
Är det någon som har åkt på dom, eller kan bistå med lite mer input? Alternativt länka till något pålitligt test?
Användarvisningsbild
av fjohan82
Friktion för mig, har funkat i alla lägen sen många år tillbaka. Dock får man ju väga in sina egna behov. Kör aldrig till fjällen, men till Tyskland ibland.

Nu kör jag på Nokian Hakka R3. De funkar bra men jag upplever de som mycket mjukare än de Nokian WR A4 jag hade innan, trots att R3 är 235/40/18 mot WR A4 som var 235/45/17.
Användarvisningsbild
av Verkmästarn
fjohan82 skrev: tis 01 okt 2019, 06:20 Friktion för mig, har funkat i alla lägen sen många år tillbaka. Dock får man ju väga in sina egna behov. Kör aldrig till fjällen, men till Tyskland ibland.

Nu kör jag på Nokian Hakka R3. De funkar bra men jag upplever de som mycket mjukare än de Nokian WR A4 jag hade innan, trots att R3 är 235/40/18 mot WR A4 som var 235/45/17.
Hur upplever du skillnaden i grepp på is och slask mellan dessa båda däck?
Användarvisningsbild
av fjohan82
Verkmästarn skrev: tis 01 okt 2019, 07:41
fjohan82 skrev: tis 01 okt 2019, 06:20 Friktion för mig, har funkat i alla lägen sen många år tillbaka. Dock får man ju väga in sina egna behov. Kör aldrig till fjällen, men till Tyskland ibland.

Hur upplever du skillnaden i grepp på is och slask mellan dessa båda däck?
Nog är R3 lite bättre vad jag har upplevt, men jag skulle inte säga att det är någon enorm skillnad.
av Lobocut
Strunta i vad folk tror eller upplever mellan olika däck, det är lika mycket värt som pappret efter att du har torkat dig med det, inte ett skit. Det är så oerhört subjektivt att det inte går att dra några slutsatser av det.

Det enda sättet att få en bra uppfattning är att läsa däcktester som olika tidningar gör. Många tidningar gör dock inga jämförelser eller tester med både dubbat och odubbat. Jag skulle påstå att detta är för att man inte vill visa dom enorma skillnader det är mellan dubb och odubbat. Många påstår ju även att dubbfritt är minst lika bra som dubbat , vilket inte stämmer. Statens väg- och transportforskningsinstitut haräven visat att med dubbade däck så minskar isgreppet mer när de blir slitna jämfört med de nordiska dubbfria däcken, men har trots detta överlag ett klart bättre isgrepp än dubbfria däck.

Aftonbladet är en av få tidningar som testar både dubbfria och dubbade i samma test, det gör det lätt att se skillnaden.
Användarvisningsbild
av Micce1980
Eftersom vi inte vet vad TS kör på för underlag blir det svårt att rekommendera vare sig friktion eller dubb. För mig vore det inte ens tal om att köpa dubbat och frågan är ibland om jag ens vissa vintrar behöver byta från sommardäck förutom när man ska ner till alperna på vintern..... Finns det tester så visst kan man läsa de fast hur vet man vilka som inte är riggade, eller förekommer det fortfarande ens?
Användarvisningsbild
av Petterlundstrom
Köp kända märken och använd sunt förnuft efter rådande väglag i trafiken så spelar det mindre roll om du kör på dubbat eller odubbat.

Är det dåligt väglag så behöver man ju inte köra 110-130 på 110-väg.

Volvo V70 -16 Classic D4 AWD Momentum

Användarvisningsbild
av Micce1980
Lobocut skrev:Intressant Finsk studie https://teknikensvarld.se/dubbdack-lede ... na-178237/

Av någon konstig anledning så för man inte någon statistik i Sverige på olyckorna om föraren har dubbat eller inte. Jag antar att man vet vad resultatet skulle bli och man gillar inte det. Det skulle spräcka indoktrineringen med att "dubbfritt är minst lika bra som dubbat."
Den är intressant om man bor på en plats med samma/liknande klimat, för jämför man som för mig har Helsingfors betydligt kallare vinter än dag jag bor där det inte blir många minusgrader länge. Sen började de mäta 1997 då långt ifrån lika många som nu har ett antisladd system, det fick jag först på min andra bil 2006 som ett exempel. Men ja hur vi än spekulerar så tror med att man rekommenderar dubbfritt "ovanifrån" för att få bra luftkvalité som man kan skryta sedan med, eller? Lite som DRL, bara bilen drar mindre på pappret så... ;-)
240 startar inte

😁😁😁😁😁

Fram lykta lyser rosa...

Du har en xenonlampa(D1S)som gjort sitt och m&arin[…]

Vi har lyckats programera in spridaren nu men lj[…]

Problem med trafikinformation RTTI

Såg trafikinformation senast idag.