NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Nht1
Hade min V50 1.8f 15500 mil på en grundservice.

Fick en lista på åtgärder som slutade på 24 000 (se bifogad lista). Typ det bilen är värd.

Är det rimlig tid samt kostad? Timpengen ligger på 996 plus moms.

3,5 timma för att montera flex rör? Fästet hade tydligen lossnat.

Vad är er uppfattning?
Bilagor
B0AEBD06-D28B-4B1D-8569-8D3CB6CCC0EC.png
B0AEBD06-D28B-4B1D-8569-8D3CB6CCC0EC.png (119.17 KiB) Visad 1372 gånger
av JallooZ
Med tanke på hur extremt mycket saker som meken säger behöver åtgärdas så tycker jag inte att 8000 i arbete är dyrt. Däremot så kan du få ner kostnaden genom att själv beställa alla delar som behövs och om du kan även byta lite av grejerna själv beroende på kunskapsnivå. Däremot så kan det vara bra att få en second opinion om sakerna verkligen är kaputt och behövs bytas eller om verkstaden kör en fuling.
Användarvisningsbild
av Micce1980
Först så kolla vad du har för djup kvar på däck och bromsbelägg sen kan man byta glödlampor själv om man vill hålla priset nere lite. Bromsvätskan är ju alltid bra att byta men kanske kan du låta den vara lite till beroende på när den byttes sist, priset för det är lite i överkant med, finns gott om bra verkstäder som gör det för 800kr, förmodligen är de billigare på det andra su kan tänka dig göra med
av kvillebäck
5000 för nya däck monterade. Köp begagnade för max 2000:-
Glödlampor, byt själv! Någon jävla måtta får det väl vara!
Strunta i bromsvätskan.
Fjädrar! De tänker byta ena fram och ena bak! Man byter alltid parvis! Inte en seriös verkstad.

Kolla med en enklare verkstad om de kan byta fjädrar, bromsar och hjullager för en normal peng, förutsatt att fjädrarna är brustna.
av Xanthopteryx
Två timmar för att byta bromsbelägg runt om? What!?
Inte ens jag behöver så mycket tid och då sitter jag på en vanlig parkering och vevar opp bilen för hand, varje hjul för sig.
Leta en annan verkstad. Var bor du?
av Malmstroem
Om det vore min bil så skulle jag fundera på att göra det jag kan själv, och sedan letat efter en annan verkstad för det jag inte klarar själv.

Jag kan inte säga att jag tycker att förslaget är helt upp åt väggarna. 1245 i timman, och byte av flexislang, två fjädrar, ett hjullager, alla bromsbelägg + bromsvätska, samt omläggning av nya däck ger ett högt arbetspris. Att sedan bilen inte är värd mer är inte nödvändigtvis verkstadens fel, utan du som ägare som får värdera vad det hela är värt. Jag hade som sagt var gjort det mesta själv, och tittat efter någon annan för det jag inte klarar själv.
av Nht1
Bor i Sthlm och offerten kommer från en lågpriskedja. Jag tycker att 996 + moms är mycket sen 3,5 h för att byta en del av avgassystemet reagerade jag på. På en gammal bil så är det ok att byta en fjäder så det var det priset jag bad om. Skulle kunna göra en del själv men vill inte åka in på gds när man inte med säkerhet har alla verktyg etc.Har själv sett skadorna så det finns behov av åtgärderna.

Dum fråga, hur öppnas den här te[…]

Är det bara Orbit som har funktionen att prog[…]

Värmare XC60 22-

Om man inte kan köra på el i riktigt ka[…]

Hej jag sitter med samma fekod 0095. Bilen gå[…]