Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

kvillebäck skrev: tis 01 okt 2019, 06:30 En gång på ett annat fabrikat hade jag ett liknande problem. Det visade sig att hallsensorn i gaspedalen var trasig. Dock är jag 100% säker på att det finns felkoder för detta. Dock är detta ingen P-kod så du behöver en bättre felkodsläsare som läser alla koder.

Lycka till!
Volvo har 2 gånger läst ut alla koder och hittar inget. det är därför jag nu sätter hoppat till denna grupp om någon vet en bra mek tekniker.
//P
qsecofr skrev: mån 30 sep 2019, 19:23 Vad är det för motor? Antar diesel då du nämner partikelfilter?

Fel på virvelspjäll eller dess reglering kan ge orkeslös motor. Men det är väl bland det första man kollar...

Tapatalked.
är inne på det men kan inte testa, dock så hade armen mellan styrdonet och virvelspjällaxen lossnar vilket är åtgärdar men fortfarande samma problem,. skulle vara om axel är av inne i motorn?!
//P
Helge68 skrev:
mikebike skrev: mån 30 sep 2019, 13:38 Gasspjället?
Det är en Diesel och har inget gasspjäl, glömde skriva D%
Jo, sånt finns på diesel när den har EGR ;) Då används spjällen BARA för att blanda luft/avgaser vid insugsgrenrör. Luften kommer från turbon medan avgaser styrs av EGR-ventilen. På en diesel har spjällen absolut ingen funktion för bränsle/luft-blandningen som den gör på bensinare.

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk

Helge68 skrev:
qsecofr skrev: mån 30 sep 2019, 19:23 Vad är det för motor? Antar diesel då du nämner partikelfilter?

Fel på virvelspjäll eller dess reglering kan ge orkeslös motor. Men det är väl bland det första man kollar...

Tapatalked.
är inne på det men kan inte testa, dock så hade armen mellan styrdonet och virvelspjällaxen lossnar vilket är åtgärdar men fortfarande samma problem,. skulle vara om axel är av inne i motorn?!
//P
Ser du om reglermotorn rör sig? Tror att man skall kalibrera motorn om man bytt armen. Vet inte om det är nödvändigt. Det bör nog sätta felkod om det inte funkar som det skall, vet inte säkert dock.

Tapatalked.

Var ute en stund igår och valde då att[…]

Köra EX90 med släp

Lövet, intressant video om betydelsen av luft[…]

Varför ska du byta? Kvittrar eller "flad[…]

Turboslangarna är undersökta under tryck[…]