Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MickeM
Med ETT hissat framhjul har du säkert "10min" glapp i vrid. Kanske mer.
Vrider man mot stopp lite häftitgt låter det "klack!" Ett lite gällare "klack" ljud än man kanske förväntar sig.

Men själva knutarna ska inte ha glapp i vrid eller radiellt. Yttre knuten har dock ett litet glapp axiellt. Det är bara c-ringens glapp i spåret innuti knuten.
Inre knuten har ingen stopp axiellt öht.
Den ska kunna röra sig axiellt.

Försumbart glapp i vrid på inre knuten på en långmilare kan förekomma, men det ger inga direkta klonk-ljud.

En allt för glapp yttre knut, låter som kastanjetter vid tvär sväng och acceleration.

Det sitter också ett stödlager på motorn till höger drivaxel. Det ska inte vara glappt radiellt.
av Pieces
Tack så mycket för all input!
Jag inspekterade drivaxelbultarna och de satt inte speciellt hårt, hade inga större förhoppningar på att dessa kunde orsaka ett sådant kraftigt missljud jag haft i framvagen.

Satt dit ett par nya bult, lade kopparpasta på splines och drog åt med rätt moment. Nu är det knäpptyst. :-o

Bilen har alltid varit inlämnad på märkesverkstad tidigare och uppenbarligen slarvar de med gamla bultarna.
Hett tips således att kolla dessa innan man köper massa nya framvagnsdelar. De kan uppenbarligen orsaka mer ljud än bara små klick :-)
av MickeM
Centrumskruven ska inte dras särskilt hårt.
Var det inte 45N +90' har jag för mig.

Så det är fettet som tog bort klick ljudet.
Kolvringar etc b4b

Dom kom ut,skall det inte vara låsbricker ti[…]

Däckdimension Volvo v90 2025

På min gamla hade jag 17 vinter och 22 somma[…]

Har du provtryckt motorn?

460 T5 AWD

Trist att du inte kan slutföra. Hade vart kul[…]