Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Gjorde ett ovetenskapligt räckviddstest idag.
Försökte köra snålt och försiktigt, kom 41,3km innan bensinmotorn startade.
Reflektioner?

Dagens förutsättningar:
XC60 T8 R-design MY20, gått ca 400 mil.
Fulladdad (visade 35 i Hybrid och 40 km i Pure)
22” sommardäck (265/35 däck)
Full tank och en person i bilen (70kg), ingen övrig last.
B-läge och Pure inställt.
Uppskattningsvis 5% 50-väg (stadstrafik) , 85% 70-väg (lätt kuperad skogsväg) och 10% 80-väg (plan landsväg). Höll hastigheten +/- 5-7 km/h, ökade fart i nedförsbackar och sackade något uppför.
13 grader ute, kupén inställd på 21 grader och stöttades av bensinvärmaren (drog 1,0 l/100km, enda bensinen som gick åt)
Blandad torr och något fuktig asfalterad vägbana.
Nåt jag missat att informera om?

Känns inte helt omöjligt att komma de 45 km Volvo skriver som max, men då ska man ha plan väg och hålla väldigt jämn hastighet (undrar vilken hastighet som är optimal).
Senast redigerad av 2 Pellix, redigerad totalt 0 gång.
kaptenlars skrev: sön 29 sep 2019, 15:52 Aha gick bränslevärmaren igång då den behövde värme? Jag trodde att bensinmotorn startade i de fallen! Kör passat gte och kom ganska precis 40 km, batteriet är på 10 kwh men bara ca 80% är tillgängligt på de bilarna
Japp, behövs värme så går bensinvärmaren igång (går att välja om det ska vara så eller inte).
Hade inte fattat det först men märkte att bränsleförbrukningen gick upp trots att jag bara kört på el för några veckor sedan.
Blev förvånad hur mycket det drar ändå, ca 1 dl per mil...
Bra räckviddsrapport! Jag har några frågor.

- Lät du bilen gå på farthållare eller gasade du mest själv?
- Hur var trafikrytmen? (Fick du bromsa in för bilar eller gasa på ibland? Mycket start/stopp?)
- Vad hade du för lufttryck i däcken? (Jämt tryck i alla däck? Över/under rekommenderat däcktryck?)
- Stod stereon på?
Dubbelpippi skrev: mån 30 sep 2019, 07:52 Bra räckviddsrapport! Jag har några frågor.

- Lät du bilen gå på farthållare eller gasade du mest själv?
- Hur var trafikrytmen? (Fick du bromsa in för bilar eller gasa på ibland? Mycket start/stopp?)
- Vad hade du för lufttryck i däcken? (Jämt tryck i alla däck? Över/under rekommenderat däcktryck?)
- Stod stereon på?
Bra frågor!
Ingen farthållare, 100% fotgas.
Väldigt lite trafik, knappt något som påverkade alls.
Endast 2 totalstopp på hela sträckan; ett stopptecken i korsning och ett stopp när jag hämtade ett paket på OKQ8 halvvägs. Några korsningar där jag rullade igenom och försökte hålla farten uppe (kanske något högre än jag gjort annars).
Har inte kollat däcken, normalt och jämnt skulle jag påstå utan att ha kollat (har inte ens kollat trycket efter leveransen i somras). Kanske skulle ta och kolla det.
Ingen stereo.
fragge skrev: mån 30 sep 2019, 08:34 22" är ju tungrullade så en del förlorad räckvidd har du nog där. Annars är det som förväntat ungefär.
Japp, även om jag faktiskt blev lite besviken...trodde man kunde pressa upp sträckan lite till med aktiv försiktig körning...
Får prova i vinter med 18” dubbdäck oxå.
XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]

Det gör att motorn blir varmare snabbt nä[…]