Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej, skjuter lite från höften nu, kan egentligen inget om dieselmotorer (även om jag har min första nu i Volvosamlingen). Kan det ha med vevhusventilationen att göra, om den är igensatt.

En annan fråga, HVO ska väl inte vara något problem det är väl värre med RME eller?
fjohan82 skrev: ons 27 mar 2019, 06:38
LeifA skrev: ons 27 mar 2019, 06:32
PalleH skrev: tis 26 mar 2019, 10:23

Var brukar du tanka din diesel? Kan vara intressant att veta ifall dieseln kan ha med sotningen att göra.
För det mesta på Preem.
Bilen hade gått 9000mil när jag köpte den och servade den lite efteråt och bränslefiltret var inte svart som det brukar vara utan väldigt rent,konstigt.
Bilen hade ägts av ett åkeri i Huddinge och de har servat den på Volvo. De har kanske tankat den på åkeriet, inte vet jag.
Då är det inte omöjligt att den har gått på HVO eller RME...
Ja ju mer miljödiesel man kör på desto mindre sotar det tydligen..
William85 skrev: ons 27 mar 2019, 12:45 Kan det vara värt att prova tex Redline 85 Plus dieseltillsats för att minska sotmängden?
Finns det trovärdiga bevis av någon dieseltillsats på youtube att de funkar, så kan det kanske vara värt att prova.
Användarvisningsbild
av LeifA
Jag har även uppgraderat kylslangarna till EGR-kylaren,lite annan dragning för att höja tempen på den. Det ska sota mindre på ventilerna sen.
LeifA skrev: tis 13 nov 2018, 23:35 Jag har ju bytt avgaskylaren/egr då den gått läck och tryckt ut avgaser i kylvätskan. Min har gått över 12000mil och det var i stort sett ingen sot i varken egr eller avgaskylaren. Det var torrt och bara tunnt pulver.
Hej! Hur började du märka ditt problem? Felkoder? Minskade kylvätskenivån?? Har en god vän som det försvinner kylvätska...
LeifA skrev: lör 30 mar 2019, 19:48 Jag har även uppgraderat kylslangarna till EGR-kylaren,lite annan dragning för att höja tempen på den. Det ska sota mindre på ventilerna sen.
"uppgraderat kylslangarna till EGR-kylaren" vad menar du med det? Varit någon kampanj på detta??
Jonnybcool skrev: mån 20 aug 2018, 15:57 Har en V70 D4 Vea aut som i dagsläget passerat 9300 mil. Åker ca 3000mil om året och byter olja var 1500:e mil så blir 2 byten per år. Har aldrig behövt fylla på olja mellan service så den drar väldigt lite olja.

Hur som helst så undrar jag vad man får för symptom om ventilerna i toppen börjar sota igen? Bilen har ryckt till nångång ibland vid jämn gas på tex landsväg. Idag när jag körde i jämn fart ca 35km/h så gunga den fram i några sekunder.

Hej vad menar du med "ventilerna i toppen börjar sota igen"? Menar du EGR ventilen eller motorns insug/avgasventiler?
Användarvisningsbild
av LeifA
grahnen skrev: fre 27 sep 2019, 10:06
LeifA skrev: tis 13 nov 2018, 23:35 Jag har ju bytt avgaskylaren/egr då den gått läck och tryckt ut avgaser i kylvätskan. Min har gått över 12000mil och det var i stort sett ingen sot i varken egr eller avgaskylaren. Det var torrt och bara tunnt pulver.
Hej! Hur började du märka ditt problem? Felkoder? Minskade kylvätskenivån?? Har en god vän som det försvinner kylvätska...
Plötsligt en morgon hade jag ingen värme i bilen. Inget vatten saknades och tempmätaren gick upp som vanligt. Det bildades tryck i kylaren efter jag lossat på locket när den var varm och körde en runda till. Inga felkoder.
Användarvisningsbild
av LeifA
grahnen skrev: fre 27 sep 2019, 10:07
LeifA skrev: lör 30 mar 2019, 19:48 Jag har även uppgraderat kylslangarna till EGR-kylaren,lite annan dragning för att höja tempen på den. Det ska sota mindre på ventilerna sen.
"uppgraderat kylslangarna till EGR-kylaren" vad menar du med det? Varit någon kampanj på detta??
Jag har fått för mig att när det blir felkod på avgaskylaren så byts den och slangar uppgraderas.

Fick ett litet paket idag med roliga dela :-D v&[…]

Hej hej Första inlägget på det h&[…]

Dock förblir ju frågan obesvarad om […]

Golvbelysning lyser ej!!!

Problem löst, dimbart ljus tänds vid m&o[…]