Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1339336
Är den "fastklämd" av ringen uppifrån som är gängad i fjäderbenet och trycker ner dämparen?

Är det i så fall något speciellt som stoppar dämparen i botten eller går den emot spindelledens "bricka" på något sätt eller hur fungerar det?
#1339479
Oftast (var i alla fall så förr) är det inget rör i egentlig bemärkelse utan det är en fast botten i det. När du köper en ny stötdämpare står det i monteringsinstruktionerna hur mycket olja du ska hälla i och då kan det inte vara ett rör utan botten. Ännu längre tillbaka i tiden var det inga "bytbara" stötdämpare, utan när man bytte stötdämpare så fick man "hälla ut" innehållet i den gamla stötdämparen (olja och metalldelar) och montera en ny "insatsdämpare". Då fyllde man i c:a en dl motorolja i mellanrummet som rostskydd.
#1339495
Lennarte, ehh, va? Olja i fjäderbenet, fast botten?
Jobbigt att byta spindelled med oljan som då rinner ut ;) (och hur ska man byta den när det är fast botten?)
#1339567
Rent praktiskt sett kan man kapa ut säg 7cm av botten på dämparen och köra tillbaks den i fjäderbenet och smacka dit en likadan dämpare uppepå som är lila många cm kortare i kroppen?
Tänker att då slipper man massa modifieringar i onödan och man har ett kortare skaft för sänkfjädrar. And al is well? 😊
#1339570
lennarte skrev:Oftast (var i alla fall så förr)
Som jag skrev..... Bytte massor av stötdämpare när jag jobbade som bilmek och det var olika många cl man skulle hälla i. Det skulle fylla ut utrymmet mellan den gamla stötdämparens ytterrör och den nya insatsdämparen. Det brukade röra sig om 50 - 75 cl. Kommer inte ihåg om jag bytte McPherson dämpare på Volvo, dom var ju fortfarande ganska nya när jag slutade ( till semestern 1985). Bytte på grannens 245 -77 nån gång på -90-talet, men kommer faktiskt inte ihåg hur det var på den.
Det var främst Ford (hade Mcperson redan -49), BMW och några till. Det var ju tvunget att ha ett "stängt rör" på den tiden eftersom hela fjäderbenet då var stötdämparen. När VW började med framhjulsdrift blev det McPherson där också, men det är ju samtida med Volvo.
#1339707
Lennarte, Nu är det ju 240 vi pratar om, så hur det gjordes på en Ford på 60-talet säger ju inget, ingen likhet på så sätt. :)
Volvo har insatsdämpare som standard och det ska inte kladdas med nån olja.

Frrla, kapa toppen på kolvstången och gänga om så den blir kortare, då har du samma slaglängd, men kortare. (Funkar dock INTE på R-sport dämpare, och decarbon och liknande där kolvstången är den som är gasfylld, inte cylindern
#1339833
Amarace skrev:Lennarte, Nu är det ju 240 vi pratar om

Frrla, kapa toppen på kolvstången och gänga om så den blir kortare, då har du samma slaglängd, men kortare. (Funkar dock INTE på R-sport dämpare, och decarbon och liknande där kolvstången är den som är gasfylld, inte cylindern
ja men de kan va kul onödig info om man skulle råka ut för en någon gång. för 240 räknas ju sedan länge som en veteranbil också :)

kapar gamla dämparen (sopslut) så är biffen kirrad sen. varför krångla till det? :-D ;-)
#1339943
Det verkar som "dom" gått tillbaka till konstruktionen med hela fjäderbenet som stötdämpare på senare modeller. Men visst måste det gå att dela dom, dom är ju en gång i tiden ihopsatta.....
viewtopic.php?f=15&t=151951
Sedan är det ju vad det kostar att byta, man spar ju tid om man inte behöver dela fjäderbenet. Plus att man får en ny fjädertallrik "på köpet". Vet att Audi 50 och systermodellen VW Golf bl.a hade denna konstruktion
Abs ring bak V50 AWD

Hej. Har fått samma problem på v&arin[…]

Det löste sig, hittade ett fel. Det vita plas[…]

Det finns folk (inklusive proffsmekaniker) som anv[…]

Jag beställde en felkodläsare på A[…]