Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Pieces
Hej! Ny på forumet och ny med v70.
Har ett väldigt irriterande klonk i framvagnen på min bil.
I mitt letande (och i samband med att jag bytte motorkuddar) testade jag spelet vid vrid axialt och upplevde då ett klonk jag inte är helt bekväm med.
Är detta normalt spel för v70? Upplever att ljudet kommer från yttre drivknut.

Användarvisningsbild
av Erik Å
Är du säker på att det inte är i slutväxeln, det är normalt med lite glapp där. Prova hålla fast drivaxeln mellan inner och ytterknut när du vrider på skivan.
Ytterknuten borde inte glappa så där mycket, det har du rätt i :-)
av MickeM
Det blir ett ganska högt "klack"-ljud när man vrider så.

Transmissionen är inte glappfri för det skulle inte hålla länge.

När uppstår ljudet du letar efter?
av Pieces
Ljudet uppstår framförallt vid det klassiska när man åker iväg från stillastående och vid "dutt" på gaspedalen.
Men det märkliga är att det klonkar även vid växling när man är frikopplad, alltså om man motionerar växlarna med kopplingen fullt nedtrampad. Detta fenomen visar sig bara när man rullar och aldrig vid samma manöver stillastående.

Kan ej svara på om klonket vid båda fallen kommer från samma felkälla såklart.
av MickeM
Du har kollat främre nedre momentstaget. (Motorfäste längst fram)
Kolla om nån bussning i den är kass.
Se även över övre bakre momentstaget ovanpå motorn.

Kolla även länkarmsbussningarna.

Ett gällt "klick " när du tex startar efter att ha backat eller motorbromsat kan vara splinsen i hjulnavet. Lösningen är då FETT. Man smörjer.
Man limmar INTE, vilket var lösningen Volvo valde vid klagomål.
Det blir Hlvtes hlvte att lossa sedan.
av Pieces
Samtliga tre motorbussningar (övre bakre, främre nedre och högra nedre bytta idag utan effekt.
Dåliga länkarmsbussningar brukar ju skapa dessa klonk vid gaspådrag men jag har aldrig varit med om att det klonkar även vid frikopplad växling pga dessa?
av MickeM
Pieces skrev: lör 28 sep 2019, 22:44 jag har aldrig varit med om att det klonkar även vid frikopplad växling pga dessa?
Nej.
Klonken vid växling urkopplad kan inte jag förklara heller.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Hålla fast axeln mellan knutarna med en polygrip eller rörtång och så vrider du på skivan. Är det ytterknuten som glappar sådär så är den nog nära döden :P
Är glappet in mot lådan, tja.. lite glapp ska det vara men inte jättemycket. Det finns ju en inre knut där också som kan vara sliten. Det ser ut som det är på höger sida, då kan du ju hålla fast mellanaxeln under motorn och kolla den inre knuten också.
Har du kollat oljenivån i växellådan?
av Pieces
Men är spelet och ljudet normalt för modellen oavsett varifrån ljudet kommer? Är ju så svårt att veta när man inte är van att skruva v70 utan klonkbekymmer :)

Hej Forumet, Vår XC90 Ursula började kr[…]

Strålkastarbyte

En fråga, jag har bytt båda mina str&a[…]

VCM-epidemi, VOC - service krävs

Jag har inte hört något speciellt i Sve[…]

Kolvringar etc b4b

Dom kom ut,skall det inte vara låsbricker ti[…]