Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av MickeM
Inbränd med tjära är mycket beprövat rostskydd genom historien som sagt.
Gjutjärn främst. Tex Spissvärta mm.

Men användningsområdet idag är nog främst tex "lennarte"'s kapsylöppnare och liknande man inte vill smeta full i underredsmassa eller måla med färg.

Ett ""väderskydd" är nog bättre att kalla det.
Inte direkt lämpligt på fordon. Där finns bättre produkter idag.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Jag har använt tjärspray med mycket bra resultat på vissa saker. Eftersom tjäran inte är homogen utan innehåller allt från lättflyktiga kolkväten till välding tunga komponenter så ger det speciella egenskaper. När sprayen har torkat så efterlämnar den ett lager som både smörjer och skyddar över väldigt lång tid. Perfekt på en dragkrok som används sällan tex, ingen risk för att någon rost upstår på glidytorna. Funkar även kanon på hjulbultar/muttrar och navcentrum så fälgen inte kärvar fast tex.

Finns ju andra produkter med liknande egenskaper men har inte hittat någon som håller längre än tjärspray som klarar att skydda i flera år.
av Rådlös
Jag skjuter in en uppgift här som kanske kan vara roligt att veta. Eller bara överflödigt vetande.

Jag har en burk propelleraxelfett här (jag har varit båtägare tidigare) Det är alltså ett vattenfast smörjfett för användning under vattenlinjen. Det luktar väldigt mycket trätjära om det.
Det står inget om trätjära på burken, men luktar destå mer. Jag upplever det som segare och fastare än vanligt smörjfett. Därför har jag strukit på ett tunt lager på fälgbultarna.

Har en V50 med samma motor, har åkt på[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Ja det märks när han går som han s[…]

Enligt min handlare dock, när jag fråga[…]

På dessa bilar är hjullagret en hel en[…]