Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Erik Å
Jag är lite bränd på BT så jag beställer delar av något känt fabrikat på nätet, i alla fall när det gäller funktions- eller säkerhetskritiska komponenter.
En del webshoppar skiljer på på "premium" och "budget", andra har olika lång garanti på alternativkomponenterna (t.ex. Vparts). Det ger en vink om livslängden ;-)
av MickeM
Biltema har många bra grejer, men saker med gummi verkar vara undermåligt.
Fjädersätena var helt kass. Ett år/2500mil höll mina. Trodde det var vanligt Biltemaskitsnack, men nope.
Men kass var Mekonomens "mellanpris" länkarm också. 2år 5000mil senare drar den åt höger vid acceleration igen. Främre bussningen i länkarmen konstaterad kass. Sliter det däcket snett.
(2års Garantin gick nyss ut, och jag vill inte ha deras länkarm)
av efraiem1
robine skrev:Kul tråd, jag ska göra precis samma jobb :)

Är Biltema prylarna något att hänga i granen? Jag hade tänkte att köpa Lemförder länkarmar och Meyle spindelled men Biltema-paketet var ju fint prissatt
Ja, paketet från biltema är ju väldigt bra prissatt. Lyckas inte få ihop motsvarande hos någon annan. Det som lockar är ju att köpa det och byta allt så vet man att det är bytt. Men det vore väldigt trist att behöva ge sig på det snart igen om det inte skulle hålla. Meddela gärna vilket beslut du tar. Jag lutar mkt åt biltema och att köpa mig en glidhammare. Tyckte videon från norge sammanfattade jobbet väldigt bra så förhoppningsvis går det lätt.
av efraiem1
En helt annan fråga. Någon som har provat att göra detta med bilen på pallbockar?
Är lite tveksam till att bara hissa framvagnen då det känns som att den skulle vilja rulla iväg då?
efraiem1 skrev:En helt annan fråga. Någon som har provat att göra detta med bilen på pallbockar?
Är lite tveksam till att bara hissa framvagnen då det känns som att den skulle vilja rulla iväg då?
Bytte bägge länkarmarna i våras med framvagnen på pallbockar. Inga problem. I med handbroms och ev klossa bakhjulen. Lägg framhjulen under bilen för extra säkerhet när du skruvar.

Skickat från min ONEPLUS A5010 via Tapatalk

Användarvisningsbild
av Clabur
Ni som har bytt länkarmar; enligt instruktionerna ska man byta till nya skruvar för länkarmsfästena i subframen. För att få loss skruvarna på höger sida främre bussningen behöver man höja motorn, lossa skruvar till höger motorfäste + några till moment. Är detta något alla gör? Tycker inte det nämns så ofta när man diskuterar länkarmsbyte. Eller kör ni med samma muttrar igen på högersidan med de nya länkarmarna?
Kolvringar etc b4b

Dom kom ut,skall det inte vara låsbricker ti[…]

Däckdimension Volvo v90 2025

På min gamla hade jag 17 vinter och 22 somma[…]

Har du provtryckt motorn?

460 T5 AWD

Trist att du inte kan slutföra. Hade vart kul[…]