Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

DayDreamer skrev:@CabBO, Skummade igenom tråden lite snabbt men problemet kvarstår att den läcker kylarvätska eller? Har du kollat den lilla slangen som sitter vid Turbon? Kommer inte ihåg men jag tror att du måste bort med luftfilterboxen samt friskluftslangen till turbon för att se slangen. :-) Å om jag minns rätt så är slangen placerad precis ovanför motorkudden :-)
Hej. Skall titta på detta du nämner inom kort. Skall snart ställa av bilen för vintern och då skall detta och kylarfläkt problemet kontrolleras och fixas.
Alla tips mottages om vad problemet med kylarfläkten är.
Toppen, inte så ovanligt att den slagen ger efter med tiden då den brukar bli kladdig av olja.

Kylarfläkten startar ju väldigt sent, du måste upp runt närmare 115 grader för att den ska starta på halvfart, å runt 122 grader för att flåsa på med allt vad den kan ge. Prova med att rycka ur kontakten till kylvätsketempgivaren, fläkten ska då gå på halvfart konstant. För mig så gick den även konstant på halvfart om jag ryckte ur LMM å lät den vara ur ett tag.
Det är 3 faktorer som styr när fläkten ska starta, AC temperaturen på kondensorn, kylvätsketemperaturen samt temperaturen i ECM styrboxen.
Hej
Skönt att du fick ordning på det, har kollat slangklämmer och annat dessutom så har jag ju sett att det svämmar över i behållaren, jag får väl se om det går och kolla om packningen verkligen är trasig

Tobbe
DayDreamer skrev:Toppen, inte så ovanligt att den slagen ger efter med tiden då den brukar bli kladdig av olja.

Kylarfläkten startar ju väldigt sent, du måste upp runt närmare 115 grader för att den ska starta på halvfart, å runt 122 grader för att flåsa på med allt vad den kan ge. Prova med att rycka ur kontakten till kylvätsketempgivaren, fläkten ska då gå på halvfart konstant. För mig så gick den även konstant på halvfart om jag ryckte ur LMM å lät den vara ur ett tag.
Det är 3 faktorer som styr när fläkten ska starta, AC temperaturen på kondensorn, kylvätsketemperaturen samt temperaturen i ECM styrboxen.
Skall jag dra ut Kylvätsketempgivaren närAC och ECC är på, är på 0 eller manuell körning med AC? Som sagt så startar kylfläkten väldigt fort då AC är på.
Torby skrev:Hej
Skönt att du fick ordning på det, har kollat slangklämmer och annat dessutom så har jag ju sett att det svämmar över i behållaren, jag får väl se om det går och kolla om packningen verkligen är trasig
Tobbe
Har också sett att när AC är på så blir det väldigt mycket kondensvatten på marken efter parkering. Trodde i början detta var kylvatten, men ser nu att det är kondensvatten då det inte minskar i expansionskärlet på samma sätt nu.
Du säger att du sett det svämmar över i expansionskärlet. Är du säker på att kylarfläkten går då?
För mig svämmade det över när kylarfläkten inte gick (hade satt ECC på 0 och då funkar inte kylarfläkten på min)
Bytt kylvätsketemperatursensorn idag och allt verkar fungera hittills. Antingen är det nyhetens behag efter ny kylvätsketemperatursensor, men jag tycker bilen går bättre i jämn fart. Innan kunde den rycka till lite då och då i jämn fart och jag provade med bränslen från Tanka, Circle K och OKQ8. Tankade även 98 oktan, men ryckigheten fanns där.
Tiden får utvisa vad ny kylvätsketemperatursensor har betytt för bilen.
Efter att under olika omgångar ha bytt slang till expansionskärl, termostat, kylvätsketempsensorn och nu till sist också expansionskärl (som börjat läcka också), så har jag fått ordning på allt. Kylarfläkten startar som den skall (fast AC inte på) och allt vatten cirkulerar som det skall och håller tätt. Det är som någon sa att kylarvattnet skall bli väldigt varmt först innan kylarfläkten startar.
Nu är det frid och fröjd med detta och jag kan koppla bort detta problem och göra annat när nu bilen är avställd under vintern. :)
Brandsläckare i V90?

Vill minnas att Volvo har erbjudit sådan eft[…]

Jo, 18” har ET 55. Det har även 19&rdqu[…]

Motorvärmare 850

Beställde nyss slangvärmaren RE480 och m[…]

Prestige Performance

Samma "kines grejer" alla andra krä[…]