Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Svanis skrev: lör 28 sep 2019, 13:05
DayDreamer skrev: fre 27 sep 2019, 15:10 Å du har bytt bussningarna i länkarmarna bak? https://www.skruvat.se/Bussning-lankarm-P11983.aspx
dom var helt slut på min å låg man i högre fart 70km/h å uppåt så kändes det som att bakänden på bilen skulle köra om framänden. Efter bytet vart det en enorm skillnad :-)
Nix, men hur många mil hade din gått då?
Låter som samma, men min ju bara gått 16000.
Tror den hade passerat 30 000 mil. Men bilprovningen borde ha märkt det, de syns väldigt tydligt när dom gungar bilen i sidled :-)
Kom bara å tänka på en sak, men fälgarna du har på bilen nu har dom samma ET som original fälgarna? Kommer ihåg att min vart lite mer svajig på vägen när jag körde med felaktigt ET, tog ett par fälgar från V70n tror dom hade ET49 medans original har ET43
Svanis skrev: lör 28 sep 2019, 13:11
Perra83 skrev: lör 28 sep 2019, 12:53 Snälla du!!
Byt däcken nu! Vad tjänar du på att åka omkring på sån dynga?
Trafikfarliga fordon har inget på vägen att göra!
Tror du verkligen jag att jag kör runt på felaktiga däck medvetet, läs igenom hela tråden, du låter mer som ett nättroll som borde rapporteras.
Däcken ska man väl ändå inte få anmärkning på eller?
DayDreamer skrev: lör 28 sep 2019, 14:39 Kom bara å tänka på en sak, men fälgarna du har på bilen nu har dom samma ET som original fälgarna? Kommer ihåg att min vart lite mer svajig på vägen när jag körde med felaktigt ET, tog ett par fälgar från V70n tror dom hade ET49 medans original har ET43
Japp ET43 är det runtom, även på vinterplåtfälgarna, högre ET-värde kan ju även resultera i att hjulen tar i vid fullt rattutslag.
Vågar inte experimentera, men vore intressant om någon prövat spacers bak, så att den spårar mindre, men spårvidden har väl Volvo valt av en orsak, troligen säkerhetsskäl om man känner Volvo rätt, så bäst att köra original :-)
Senast redigerad av 1 Svanis, redigerad totalt 0 gånger.
Perra83 skrev: lör 28 sep 2019, 15:02
Svanis skrev: lör 28 sep 2019, 13:11
Perra83 skrev: lör 28 sep 2019, 12:53 Snälla du!!
Byt däcken nu! Vad tjänar du på att åka omkring på sån dynga?
Trafikfarliga fordon har inget på vägen att göra!
Tror du verkligen jag att jag kör runt på felaktiga däck medvetet, läs igenom hela tråden, du låter mer som ett nättroll som borde rapporteras.
Däcken ska man väl ändå inte få anmärkning på eller?
Jag återgav exakt vad bilprovningen sa, när jag var där inbokad av fri vilja för att hitta fel, jag var tacksam för allt de kunde hitta.
Protokollföring var därmed inte aktuellt.
När de summerade så utelämnade de alltså däcket, eftersom reservhjul finns.
De bad om ursäkt för att de inte kunde hitta något mer.
Jag backade ut bilen och bytte till reservhjulet.
@Svanis, Du har kollat så inga fjädrar bak är av?. Min är lite spännade när man byter fil i höga hastigheter llite över 110 ++ om man säger. Jag har en högerfjäder bak som är av där uppe. De kan missa på bilprovningen.
Senast redigerad av 1 gubbstrutt, redigerad totalt 0 gånger.
DayDreamer skrev: lör 28 sep 2019, 14:34
Svanis skrev: lör 28 sep 2019, 13:05
DayDreamer skrev: fre 27 sep 2019, 15:10 Å du har bytt bussningarna i länkarmarna bak? https://www.skruvat.se/Bussning-lankarm-P11983.aspx
dom var helt slut på min å låg man i högre fart 70km/h å uppåt så kändes det som att bakänden på bilen skulle köra om framänden. Efter bytet vart det en enorm skillnad :-)
Nix, men hur många mil hade din gått då?
Låter som samma, men min ju bara gått 16000.
Tror den hade passerat 30 000 mil. Men bilprovningen borde ha märkt det, de syns väldigt tydligt när dom gungar bilen i sidled :-)
Vid gungning av framvagnen, eller backade du in den för separat test bakvagn.
gubbstrutt skrev: lör 28 sep 2019, 17:14 @Svanis, Du har kollat så inga fjädrar bak är av?. Min är lite spännade när man byter fil i höga hastigheter llite över 110 ++ om man säger. Jag har en högerfjäder bak som är av där uppe.
Nix, men bytte bakfjädringar/dämpare inkl övre fjädersäte + gummibussning 300mil sedan.
Men visst, kan ju vara fabrikationsfel, så värt att kolla iaf, tar ju bara 20min.
Kollar imorrn.
Övre stötdämparfästena bak går också ofta sönder; gummit släpper från stålplattan men det borde du ha märkt vid stötdämparbytet. Klonkar i gupp. Välkänt av Bilprovningen, de borde ha sett sånt.
Erik Å skrev: lör 28 sep 2019, 20:12 Övre stötdämparfästena bak går också ofta sönder; gummit släpper från stålplattan men det borde du ha märkt vid stötdämparbytet. Klonkar i gupp. Välkänt av Bilprovningen, de borde ha sett sånt.
De var hela vid bytet men jag bytte till standard, pga att jag inte hade råd med nya nivomat dämpare och nivomat fjädrar.
Har för mig kalaset för dessa i så fall hade slutat på 4500 per sida.
Brandsläckare i V90?

Vill minnas att Volvo har erbjudit sådan eft[…]

Jo, 18” har ET 55. Det har även 19&rdqu[…]

Motorvärmare 850

Beställde nyss slangvärmaren RE480 och m[…]

Prestige Performance

Samma "kines grejer" alla andra krä[…]