Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag får detta felmeddelande efter att bilen varit låst. Larmet verkar aktiveras och avaktiveras ok.

Nu har bilen varit på service, det enda de gjort var att uppgradera mjukvara, utan resultat.

Vad är er erfarenhet av detta fel? Hur felsöka och kostad för fix?

Det verkar enligt googling som larmmodulen och också innehåller sirenen innehåller ett litet batteri som lägger av med ålder. Denna modul verkar dessutom sitta illa till.

/O
Sirenen är vanligaste felet, ja.

Sitter väl inte så illa till, men skruven som håller den är avbruten med flit. Detta så det inte ska vara så lätt att demontera för en tjuv.
Borra/slipa/knackas loss.

Sedan såga upp plasthöljet försiktigt och ta BORT batteriet, och sedan återmontera, förutsatt att inte batteriet redan läckt ner på kretskortet så det är paj.
Ska enl uppgift fungera utan batteriet
Eller ja,det blir ju tyst om bilbatteriet kopplas bort då, men....

Jag har inte gjort det själv, men borde i förebyggande.
Så här ser sirenen ut. Har gjort detta på V70, XC70, XC90 i blandade årsmodeller. Funkar även om man som jag gjort tagit från XC90 till V70, och blandat hej vil mellan volvosar o årsmodeller. Funkar direkt utan konfig.
Bilagor
Bilsiren 5.jpg
Bilsiren 5.jpg (301.17 KiB) Visad 845 gånger
Bilsiren 3.jpg
Bilsiren 3.jpg (135.06 KiB) Visad 845 gånger
Bilsiren 2.jpg
Bilsiren 2.jpg (155.96 KiB) Visad 845 gånger
Bilsiren 1.jpg
Bilsiren 1.jpg (173.34 KiB) Visad 845 gånger
Bilsiren 4.jpg
Bilsiren 4.jpg (173.26 KiB) Visad 845 gånger
Kolvringar etc b4b