Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jimpen89
Hej!

Någon som kan tipsa om vilka komponenter som orsakar de två missljuden i länkad video.

Ett högfrekvent ljud och ett annat malande ljud som följer motorvarvet.

Bytte servopumpen i tron om att den orsakar ett av ljuden men så var inte fallet.

De högfrekventa kan det vara spännrullen eller vad den kalllas och det andra ljudet generatorn eller liknande?

Tips och idéer?

Skickat från min SM-G973F via Tapatalk

av MickeM
Stetoskopet i länken är jättebra.

Men se upp så det inte är vattenpumpen eller en av rullarna till kamremmen som låter. Haveri=kamremshaveri=ventilssallad=motor ej värd att laga, om du inte gör det själv.
av Jimpen89
Tack för tipsen!
Får bli ett stetoskop och eventuellt en generator från skroten.
Låt oss hoppas det inte låter från kamremsdetaljerna

Skickat från min SM-G973F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av Erik Å
Den har ribbor på båda sidorna, eller menar du att den är feldragen?
av MickeM
Ser rätt ut.

Eftersom remmen driver generatorn med yttersidan av remmen har den spår på båda sidorna, som föregående påpekat.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Man kan ju faktiskt spraya lite olja på generatorns främre lager, alltså det närmast remskivan, för att se (okej höra då) om ljudet ändras. Samma sak med remspännaren.. Men akta kopplingen på AC-kompressorns remskiva, den mår inte bra av att oljas!
En multirib-rem som hoppar eller går av t.ex. pga trasig remspännare kan tydligen trassla in sig i kamremmen på vissa Volvo-motorer, det är som bekant inte nyttigt.

Hej Forumet, Vår XC90 Ursula började kr[…]

Strålkastarbyte

En fråga, jag har bytt båda mina str&a[…]

VCM-epidemi, VOC - service krävs

Jag har inte hört något speciellt i Sve[…]

Kolvringar etc b4b

Dom kom ut,skall det inte vara låsbricker ti[…]