Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av McQueen
Se bilderna som jag tog igår på min nyköpta 850 2.0 SE från -96. Lyfte på huven för att se varför luftflödet var så dåligt. Fläkten går, men det händer inte så mycket. Vad hade ni gjort åt det här?
Bilagor
IMG_1326.JPG
IMG_1326.JPG (599.06 KiB) Visad 2032 gånger
IMG_1327.JPG
IMG_1327.JPG (480.21 KiB) Visad 2032 gånger
av MickeM
Ful-fylld AC?
För mycket kylmedia?

Jag antar att en 850 också har en evaporatortempgivare.
Ballar den ur, går AC för mycket så det kan frysa igen i evaporatorn.
Ser ut som det händer för dig.
Användarvisningsbild
av McQueen
MickeM skrev:Ful-fylld AC?
För mycket kylmedia?

Jag antar att en 850 också har en evaporatortempgivare.
Ballar den ur, går AC för mycket så det kan frysa igen i evaporatorn.
Ser ut som det händer för dig.
Köpte bilen igår, så vet inte ifall AC:n har fyllts av klåpare. Ska mäta temperaturen på luften som kommer in i kupén och återkomma!
Användarvisningsbild
av Erik Å
AC:n blir inte av med kylan om det inte går någon luftström genom förångaren så jag tror att det är fullt rimligt att rören går ner på minusgrader och får frost på sig. Notera att det är is på båda rören, alltså är returen lika kall.. Alltså ingen kyla överförd till kupeluften. Men det är möjligt att evaporator-tempgivaren borde ha förhindrat att det gick så långt..
Prova om samma sak händer på recirkulation, då går inte luften genom kupefiltret så det borde bli fullt blås :-)
Alternativt så har det blivit något fel så att kompressorn går för fullt samtidigt som något spjäll stänger luftflödet genom förångaren och kopplar in värmepaketet i stället.. Händer det här även om du drar på full värme?

Aha, nu förstår jag varför AC:n stänger av när man har för låg fläkthastighet inställd, det är för att undvika isbildning :-)
Senast redigerad av 2 Erik Å, redigerad totalt 0 gång.
Kontrollera att att kompressorn stannar om du stänger av ac med knappen i kupen. Stannar den så är det med stor sannolikhet som micke m skriver att
evaporatortempgivaren sagt upp sig. Kompressorn går hela tiden och evaporatorn blir till en isklump. Luften som kommer in är nog kall men eftersom du har i princip noll luftflöde genom isblocket så märks det inte.
Det är inte troligt att kupeluftfiltret är så igensatt att du får sån isbildning på rören. Här är det ac-kompressorn som av någon orsak inte slår ifrån. En modern ac anläggning går normalt i korta intervaller på/av Har inte jobbat med 850 men det borde sitta en tempgivare i evaporatorn (eller förångaren som den heter på svenska) som ska förhindra isbildning. En annan orsak kan vara magnetkopplingen som inte slår av. Fungerar ventilationen bra när du startar på morgonen för att försvinna efter 15 till 20 minuter
Användarvisningsbild
av frasse4
Har bilen ECC eller manuell AC? Inte säkert det finns en temp givare på bilar ned manuell AC.

Fast SE är väl lite bättre utrustade?
Brandsläckare i V90?

Vill minnas att Volvo har erbjudit sådan eft[…]

Jo, 18” har ET 55. Det har även 19&rdqu[…]

Motorvärmare 850

Beställde nyss slangvärmaren RE480 och m[…]

Prestige Performance

Samma "kines grejer" alla andra krä[…]