Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej! Min tank - och temperaturmätare har lagt av helt utan förvarning på min Volvo 240-91. Suger på det här med el överlag, så vet någon vad som kan vara felet & vart man kan börja leta? Antar att båda spänningsförörjs från samma ställe då dom sitter i samma tavla o la av samtidigt?

Mvh
ganska vanligt att den där plåtdosan som sitter på kretskortets baksida precis bakom mätarna överhettat och gått sönder. lätt att byta när även om instrumentet sitter på plats med lite pill och knycklande med ratten i bröstet.
Frrla skrev: tor 26 sep 2019, 16:46 ganska vanligt att den där plåtdosan som sitter på kretskortets baksida precis bakom mätarna överhettat och gått sönder. lätt att byta när även om instrumentet sitter på plats med lite pill och knycklande med ratten i bröstet.
Okej, ska ta en koll på det. Jag hade loss hela mätarhuset här alldeles nyss & kollade om jag kunde se något. Tog även loss baksidan så jag kunde ta ur panelen med mätartavlorna. Men nu direkt efteråt så vill inte färdräknaren fungera när jag var ute o körde. Ingen av dom. Vad kan det bero på?
Att blinkersen lagt av kan bero på en hel del. men skulle tro att du eventuellt missat någon kontakt eller att det inte blev riktig kontakt i blecket när du satta tillbaka det. Det KAN sitta en extra kabel i (som ska jorda?) instrumentet på vissa bilar.

Här till vänster ser du hur det brukar se ut med den där plåtsaken som brukar gå sönder.
de är 2 stift den sitter med och bara att dra rakt ut.
Bild
Frrla skrev: tor 26 sep 2019, 18:39 Att blinkersen lagt av kan bero på en hel del. men skulle tro att du eventuellt missat någon kontakt eller att det inte blev riktig kontakt i blecket när du satta tillbaka det. Det KAN sitta en extra kabel i (som ska jorda?) instrumentet på vissa bilar.

Här till vänster ser du hur det brukar se ut med den där plåtsaken som brukar gå sönder.
de är 2 stift den sitter med och bara att dra rakt ut.
704E7005-0A31-4EA5-97BC-7A842A9A6552.jpeg [/quote] Min ser ut så här på baksidan:
Min ser ut så här på baksidan:
[/attachment]
Bild
Bilagor
704E7005-0A31-4EA5-97BC-7A842A9A6552.jpeg
704E7005-0A31-4EA5-97BC-7A842A9A6552.jpeg (227.79 KiB) Visad 4044 gånger
de svarta chippet som sitter där med en skruv och går till den vita sockeln med 3 kontakter. precis mitt emellan där kabelskorna ska sitta. nu är jag ingen som ska säga vad som är vad, men här är ju ett sånt där läge man ska ha en man vet är hel och kan provmäta. jag har ett instrument löst som jag TROR är helt, lättåtkommligt i garaget. men har ingen aning om hur man bör mäta upp den för att kolla om den är hel...

Någon annan på forumet kanske kan uppge hur man skall mäta med multimeter (om du har sådan) så kan vi eventuellt jämföra värden? :)
Bild

Detta är en ersättning för det chipet som syns på Johannas bild. Finns på ELFA och kostar kanske 10 - 20 kr plus expeditionskostnad, frakt och moms, säkert en hundralapp eller t.o.m. mer.
Elfa har det mesta inom branschen, men är också dyrast. Notera tillverkarens beteckning L78S00 Serie S och Googla efter den, det är nog det bästa. Någon annan är säkert billigare? Det runda chipet har samma funktion och samma värden, men det är inte gjort för att sitta på det kretskortet.

Input +12 volt från bilens system.
Ground 0 volt. Jord.
Output +10 volt +/-- 0,2 volt.
Bilagor
Stabilisator ELFA 73-092-63.JPG
Add description
Stabilisator ELFA 73-092-63.JPG (20.26 KiB) Visad 4030 gånger
Frrla skrev: tor 26 sep 2019, 19:17 de svarta chippet som sitter där med en skruv och går till den vita sockeln med 3 kontakter. precis mitt emellan där kabelskorna ska sitta. nu är jag ingen som ska säga vad som är vad, men här är ju ett sånt där läge man ska ha en man vet är hel och kan provmäta. jag har ett instrument löst som jag TROR är helt, lättåtkommligt i garaget. men har ingen aning om hur man bör mäta upp den för att kolla om den är hel...

Någon annan på forumet kanske kan uppge hur man skall mäta med multimeter (om du har sådan) så kan vi eventuellt jämföra värden? :)
Okej, du råkar inte ha nåt tips på varför milräknaren slutade fungera efter jag hade haft loss huset? :)
Mvh
Rådlös skrev: tor 26 sep 2019, 21:25 Bild

Detta är en ersättning för det chipet som syns på Johannas bild. Finns på ELFA och kostar kanske 10 - 20 kr plus expeditionskostnad, frakt och moms, säkert en hundralapp eller t.o.m. mer.
Elfa har det mesta inom branschen, men är också dyrast. Notera tillverkarens beteckning L78S00 Serie S och Googla efter den, det är nog det bästa. Någon annan är säkert billigare? Det runda chipet har samma funktion och samma värden, men det är inte gjort för att sitta på det kretskortet.

Input +12 volt från bilens system.
Ground 0 volt. Jord.
Output +10 volt +/-- 0,2 volt.
Okej tack, ska kika på det :)
Antingen har ett drev gått sönder, motorn som driver huset eller så har du inte fått till någon anslutning igen. Om jag förstått dessa modeller rätt så är det elstyrt alltihopa.
Ja tycker det ser ut som du har en ensam kontakt på baksidan i hörnet på hastighetsmätaren mot klockan i nederkant.
Sen ser det inte direkt rent ut heller, ärg pga fukt kanske?
Abs ring bak V50 AWD

Hej. Har fått samma problem på v&arin[…]

Det löste sig, hittade ett fel. Det vita plas[…]

Det finns folk (inklusive proffsmekaniker) som anv[…]

Jag beställde en felkodläsare på A[…]