Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Svanis skrev: ons 25 sep 2019, 18:35
gubbstrutt skrev: ons 25 sep 2019, 09:36 https://vparts.se/se/v70/volvo-v70-1997 ... yttre.html
Du har såklart kollat så dessa är hela. De är pigga på o slå sönder dem på bilprovningen. Det lät som en jävla smidesverkstad
när de slog sönder dem o jag vart skitförbannad :mad: de var bara lite ärg på dem. Skydda dem från ärg med nått lämpligt.
Har hela tiden riktat uppmärksamheten dit fram, med tanke på missljuden och åtgärderna som vidtagits fram.
Men ju mer man tänker på det verkar det troligt att missljuden fram är en sak för sig.
Med tanke på hur mycket smalare S70/v70 är bak, så rider bakhjulen möjligen på "skuldrorna" av asfaltens spårade yta, medan framvagnen går ner helt.
Så visst är det högst troligt, att det är bakvagnen som är körd, det känns ju mer som att man får sladd, än att det spårar.
Kom på att det nu med nya bussningar fram är PU-material i dem, har inte köpt sportvariant, men de är troligen fastare än standard.
Det i kombination med att det för tillfället sitter dubbfria vinterdäck bak, spårig väg & slitna bakvagnsbussningar......
....jag tror jag ska försöka skapa mig en uppfattning i helgen.
Närmaste bilprovning för mig tillhandahåller tjänsten:

Delkontroll fram- och bakvagn
Få besked om vad det finns något problem med fram- eller bakvagnen på ditt fordon. Vi kontrollerar missljud från infästningar och leder i fram- eller bakvagn på lätta personbilar, husbilar och lastbilar.

Är det något att satsa på tro?
Kanske, jag har alltid varit avis på deras "rycka i hjulen"-anordning på lyften. Tänk vad lätt det skulle vara att hitta glapp om man hade en sån hemma :-D
Nu har jag spettat ut de två bakre gummikuddarna ur subramen, den första tog nog en timme, den andra mindre än en halv.. ;-) Oj vad mycket rost det var på plåtarna som sitter under kuddarna.. Har sandblästrat och håller på att epoxy-måla. Lite rost på lådbalkarna under bilen också men inte värre än att det går att slipa och rostskyddsmåla (med lamineringsepoxy). Tänkte kleta på underredsmassa sen

Letar filmer på youtube medan epoxylacken härdar i torkskåpet..
Oj, kulleden som håller bakaxeln kan visst bli dålig https://www.youtube.com/watch?v=vR8DyLSig50
Men det var det här jag var ute efter, trasiga bussningar eller lagerbockar eller vad man nu ska kalla dem. De kan tydligen gå i två delar..
https://www.youtube.com/watch?v=N35oDSC7tA4
vjohnj skrev: ons 25 sep 2019, 18:40
gubbstrutt skrev:https://vparts.se/se/v70/volvo-v70-1997 ... yttre.html
Du har såklart kollat så dessa är hela. De är pigga på o slå sönder dem på bilprovningen. Det lät som en jävla smidesverkstad
när de slog sönder dem o jag vart skitförbannad :mad: de var bara lite ärg på dem. Skydda dem från ärg med nått lämpligt.
Vilket företag?
Opus Bilprovning Örebro Bista. Fick även 2a på en abs krans som de menade var sprucken. Borsta rent o den var hel. Detta vart OT så jag vill inte diskutera det vidare i Svanis tråd. Sen ska vi tänka att det finns bra bilprovare och de som är helt körda i pallet detta gäller alla bilprovnings stationer.
Har nu varit på bilprovningen, men jag väntar lite med att berätta om det.
För först vill jag veta om någon annan har erfarenhet av att ha sommardäck fram och dubbfria vinterdäck bak?

Ingen har nämligen ifrågasatt mitt val med den kombinationen, varken här på forumet, på bilverkstaden, på bilprovningen eller någon annan jag talat med.
Är det möjligen så att den kombinationen är olämplig, särskilt på dessa bilar med så pass stor skillnad I spårvidd?
gubbstrutt skrev: lör 28 sep 2019, 08:20 Jag har haft vinterdäck bak dubbfritt o sommar däck fram. Märkte inget så kraftigt som du har känt av. Det var väl möjligen lite vid hård kurvtagning.
Jaha, ja då är det väl några bussningar som är körda ändå.
Har liksom inte tid med för mycket meka just nu, får göra det väsentliga och låta den stå i vinter.
Var hos bilprovningen enbart för fram-/bakvagnskontroll i förrgår.

De hittade inget som normalt ger 1:a el 2:a men den här gången ville jag ju att de skulle hitta något.

-Vä bärarm fram, bakre bussning rörde sig, en originalbärarm bytt för 2000mil sedan :-(
-Aningen glapp i vä framlager, ytterst lite.
-Aningen glapp i styrled inre eller styrväxeln.
-Trasigt vä framdäck, corden syns insidan (OBS! Det var annat sommardäck på vä fram vid provkörning i söndags, som gick illa. Detta hjul satte jag dit i måndags dagen efter, kollade noga enbart på det jag tog bort då. Detta gick också illa men även illa vid inbromsning i låga farter, bilen växlade då mellan dra åt vä och hö)
-Morrande / knorrande fjäderbenslagring båda sidor, på nya fjäderben som byttes förra året 300mil.
-Bakvagn utan anmärkning

Alltså:
Det defekta däcket har suttit vä bak, förmodligen börjat paja förra året, det har ju blivit värre och värre, därav att bilen gick som skit.
Provkörning i söndags, defekta däcket inte monterat.
Provkörning måndags, dagen efter, defekta däcket monterat vä fram.

Däcket var enbart defekt del av däckvarvet, därav jag missat när jag bytte och tvättade av.
Tillverkat 2007, så varit med ett tag nu, däckseparation tydligen.

Borde man inte kunna få bilprovningen testa bakvagnen på samma sätt som framvagnen, alltså backa in bilen på bryggan, för att slita den i sidled?
Senast redigerad av 1 Svanis, redigerad totalt 0 gånger.
Brandsläckare i V90?

Vill minnas att Volvo har erbjudit sådan eft[…]

Jo, 18” har ET 55. Det har även 19&rdqu[…]

Motorvärmare 850

Beställde nyss slangvärmaren RE480 och m[…]

Prestige Performance

Samma "kines grejer" alla andra krä[…]