Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Hej,

Står i begrepp att inhandla en mutterdragare (se bild efter texten), men som rubriken lyder är jag osäker på hur tryckluftslangen skall kopplas till den. Verkar ha konstig anslutningsnippel. Tänkte skruva i en insticksnippel i stället för den som sitter i handtaget och ansluta till en snabbkoppling, eller tänker jag fel?

Webbutiken kan inte tillhandahålla någon användbar info, och produktspecen är ett skämt, står inget om invändig gängdimension eller annat.

Måhända korkade frågor, men frågar man inte, så blir man inte klokare. Tacksam för all hjälp jag kan få.
Bilagor
Mutterdragare.JPG
Mutterdragare.JPG (4.91 KiB) Visad 1620 gånger
Det ser ut som en övergångsnippel, dvs en som förstorar invändiga gängan.

Beroende på slangdimensionen du har.
Troligen är nippeln på maskinen nog till för att kunna använda olika stora insticksnipplar.
(För olika slangdimensioner)

Så direkt i maskinen är sannolikt 1/4" rörgänga.
I övergången 3/8".
Om den är "normalstor" för hemmabruk.
(Gissat)

En bjässe industrimaskin har större anslutningar.

Omöjligt att säga utan att veta det.

Men oavsett så finns nipplar att köpa!
Vänta tills den är hemma.
Om jag kommer ihåg rätt, så är det en invändigt gängad nippel med 1/4" rörgänga (G) som du kan gänga i en nippel som passar din slang. Tänk på ju längre slang du har desto grövre måste den vara. Ska du använda mutterdragare till hjulmuttrar på bilen är det 1/2" slang som gäller
Sån här var det som behövdes på min mutterknack och det ser väldigt lika ut
Bild
https://www.jula.se/catalog/verktyg-och ... el-021008/
OM du är osäker tar du bara med typ ett blåsmunstycke hemifrån till affären så du får rätt koppling till mutterknacken. Köp rejäla grejer direkt. Finns det en "finare" variant på koppling så köp den. Första året är allt okej men sen kan de börja läcka och gå ihop dåligt.
Jag har även köpt lite grövre slangar till de små nipplarna. Riktiga gummislangar ska de va och inte plast. Har slangar i olika längder. 5m, 10m och 20m. Rätt va det är ska du bygga en vedbod eller ett förråd. Då är det fint med en spikpistol när du ska lägga råspont. Går även snabbt att skjuta fast golvlister mm.
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har bytt tändbox och bränslebox seda[…]

https://www.youtube.com/watch?v=iu9z5m78Szw

Polestar 5

Är Polestar 5 och ES90 samma bil under skale[…]