Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Notuned
Jag letade ett tag V60 D4 2014-. Men är oerhört glad att jag inte köpte någon idag efter alla problem med balansaxlar, oljekonsumtion, spruckna motorblock, strulande EGR ventiler samt sänkt kamremsintervall.

Jag kör 10 mil per dag. Vill inte ha en bil som bor på verkstaden med dyra räkningar.
Men har fortfarande inte släppt V60. Det finns ju andra motorer. Hur är dem äldre?

T.ex denna D3:

https://beta.blocket.se/annons/goteborg ... _/85950129

Vilka svagheter har den?

Eller denna?

https://beta.blocket.se/annons/kalmar/v ... s/86114222
Användarvisningsbild
av TommyP86
D2 automat är powershift före 2016, så då ska det vara rätt skött eller ingen affär.

Femmorna kan ha nog så kostsamma problem (termostater, spruckna block, blockpackningar, drivremsbekymmer som leder till motorras, dålig o-ring i automatlådorna med mera)

Hade letat efter en välskött (läs allt fixat 3ggr) veadiesel, en vea bensin eller en d4 5-cyl med väl fungerande automat.

Jag åker vea bensin, och mina bekymmer har stannat vid ett termostatbyte och en ny vattenpump (elektrisk) på 14500 mil. Båda grejerna var rätt tidigt.
Användarvisningsbild
av Cotag
Det finns ju en och annan 2014- D4 VEA med väl under 10k på mätaren och få ägare. Får du tag på en sådan med åtgärdad EGR, tysta balansaxlar och tecknar helförsäkring med maskinskadeförsäkring till åtminstone 15-17k mil, kanske även en tilltagen beg-bilgaranti, hur ser då risk och ekonomikalkylen ut i jämförelse med de andra bilarna/märkena du tittar på?

Har du provkört någon VEA-bil som saknar balansaxlar? D3, motorkod D4204T9 (150 hk) och T3 med 1,5L slagvolym (automatare) ska vara några av dessa.
Skulle vara intressant att se någon statistik på dessa drivlinor angående rapporterade motorskador.

Sänkt kamremsintervall är väl iofs störigt, men mest om man nyss köpt en beg- bil som är "drabbad". Står man inför köp så är väl 15k mil antagligen i linje med andra biltillverkare?
EGR-problematiken verkar mycket vara relaterat till korta körcykler, där ligger du ju bra till med 10 mil om dagen, Efter att ögnat igenom ett antal trådar i ämnet så har ju Volvo även jobbat med detta både hård och mjukvarumässigt.

Inga av problemen du nämner är ju inte heller på något sätt unika för Volvo VEA. Vill man öka chansen för problem med oljekonsumtion, havererad kamaxeldrivning, motorras eller växellådsproblem så verkar exempelvis TFSI med DSG från Volkswagen/Audi vara ett bra val. :x

Var ligger egentligen din budget? Lite annorlunda prisklass i denna tråden mot föregående.
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag hade samma tankebanor som du, det slutade med en V60 5-cyl 2.0L D4. Inte riktigt lika trevlig motor att köra som VEA'n men med de barnsjukdomar och problem jag själv haft med en VEA-motor tidigare så ville jag gå på ett säkrare kort.

D4 icke-VEA finns ju bara under första halvan av 2014 om man vill ha en faceliftad V60, men man kan ju köpa en D3 2014 eller 2015 och polestaroptimera för att få "samma motor". Själv landade jag i en MY13 vilket egentligen inte var meningen men efter att ha letat i ett halvår när jag till slut hittade en med de optioner, miltal och skick jag var ute efter fick jag ge mig och nöjde mig med en pre-facelift. Jag är supernöjd hittils.

En D2 pre-VEA hade jag inte handlat, jag kommer inte alls överens med den überslöa motorn. Men provkör, du kanske är nöjd med den.
Bensinpump till B27A 1978?

Jag håller med om att 1389447 borde vara til[…]

Såhär står det när jag googl[…]

installera dragkrok

ok, tack för det! Kollade lite mer på […]

nackdelar med Running Boards

I tillbehörsbroschyren står det fö[…]