Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Millea
Ja det kan vara så att inte hela motorkoden är utskriven. Skriv in din bils regnr på autoexpertens webshop eller Mecas webshop då står det i bil-informationen vilken motorkod du har.

Går du bet där så skicka regnr till mig så kan jag ta reda på det till dig / Mvh Jimmy
av rasmus85
Hej!

Samma problem här, med en V70 D4 2014, D5204T3.
24000 mil på mätaren. Inga prestandaproblem.
Har släckt felkoden en gång, kört ca 30 mil innan den tändes igen.

Är det att byta laddtryck-givaren som gäller fortfarande (d.v.s. BOSCH 0261230293) eller finns det något mer man
kan kolla innan man gör detta? Är den lätt att hitta, kommer man åt den uppifrån?
av rasmus85
En till fråga, vad innebär det att det står (i min OBD-II app)
P1407
OBDII: EGR No Flow Detected
Volvo: EGR Temp. Sensor Signal too Low

Har samma felkod olika betydelse beroende på om det är på en Volvo eller en annan bil?

När jag söker på felkoden hittar jag en hel del Volvo ägare som fått samma felkod vid problem med EGR ventilen nämligen.
Undrar även om ni känner till någon android applikation som tillsammans med en enkel ELM327 OBDII kan manuellt öppna / stänga EGR ventilen?
av Doomis
Varför ska du byta laddtrycksgivare om du inte har en felkod på laddtycket eller prestanda problem?

Alla tillverkare av bilar har sina egna språk för felkoder. OBD är ett standardiserat gränssnitt där alla felkoder har en betydelse, det är bara en fråga om tolkning. Tredjepart använder sig ofta av P tolken. P001, P002 etc etc.
Av felkoden att döma så är det stopp i EGR ventilen då det inte finns något restflöde där. Sensorn sätter felkoden för att den helt enkelt inte känner av temperaturen i de restflöden som ska befinna sig där. Den har inga ögon, utan om det finns rätt restflöde som då håller en viss temperatur så skickar sensorn detta temperatursvärde till ECU. Om inte så sätter den en avvikelse och om avvikelsen återkommer så skickas en felkod.
av rasmus85
Se början av tråden, där diskuteras byte av denna sensorn när aktuell felkod kommer. Sen vet jag inte heller om denna sensor bara mäter tryck? Kan det vara så att den även mäter temp? På trodo heter den nämligen "Sensor, insugslufttemperatur".

Söker man på felkoden verkar det som att man i ungefär hälften av träffarna bytt EGR ventil och i andra hälften bytt denna givare..

I denna tråden viewtopic.php?f=70&t=144441&start=10 rekommenderar man byte av givaren först innan man undersöker EGR ventilen.

Spontant borde ju en temp-givare alltid ge en en temperatur.. Det står ju inte "temp too low" utan "temp signal too low"..

Löste sig detta för TS genom att byta br[…]

Batmacs Model 3 2020 - Enemy

Om du tagit ur pinnarna när du byter dä[…]

Om det ska va en v40 och 100mil i veckan så […]

The discs don't look too bad. Check that they are […]