Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Det finns otroligt få moderna motorer som klarar kamremsbrott.
Ingen från 2000talet vad jag vet.
Men skrot av motorn vet jag inte.
Men det när nog minst nån böjd ventil.

Kamremsbrott är nästan alltid ett följdfel om den inte gått lååångt över rek.

Skuren spännrulle, vattenpump eller liknande.

Händer också att den hoppar över kuggar pga nersölad av olja utan att vara av.

Men ibland har man bara ren och skär otur...
lennarte skrev: mån 23 sep 2019, 15:57 Rent generellt kan man säga att dubbla kamaxlar (då är ventilerna vinklade mot kolven) så blir det ras. Enkel kamaxel så klarar det sig i många fall
VolvoB20 skrev:Min Supra är ju av non-interference typ. Man har gjort små uttag i kolven så den aldrig kan krocka med ventilerna.
Så är det på alla motorer med dubbla kamaxlar, (även min 745-a) och det är ingen Volvo i alla fall (med dubbla kamaxlar) som klarar ett kamremsbrott. Opel Rekord hade i den motor som kom -67 "högt liggande kamaxel", snedställda ventiler och urtag i kolvarna. Dom kallade det överliggande kamaxel i början men fick "ta tillbaka det" när andra tillverkare (som hade "överliggande kamaxel") klagade på namnvalet. Opels kamaxel låg i topplocket, men inte över ventilerna. När kamkedjan gick av var det motorbyte som gällde.
På Supran jag har är det nog utrymme mellan ventilerna och kolven så de kan aldrig slå ihop oavsett om remmen går av. Motorn har dubbla överliggande kamaxlar och 8.5 i kompression för att klara höga turbotryck original från fabrik. Flera har råkat ut för brott på kamremmen utan att något skadas.

Motorkonstruktionen må vara unik, men det känns bra att veta att den aldrig kan rasa av en dålig kamrem.

Visst, trimmar du bilen och monterar en kam med mycket högre lyft ön original så kan du så klart få dem att slå ihop.
VolvoB20 skrev:På Supran jag har är det nog utrymme mellan ventilerna och kolven så de kan aldrig slå ihop oavsett om remmen går av. Motorn har dubbla överliggande kamaxlar och 8.5 i kompression för att klara höga turbotryck original från fabrik. Flera har råkat ut för brott på kamremmen utan att något skadas.
Bilden visar kolv för högre kompförhållande än 8,5, men det beror ju på en massa andra saker också. I dom flesta fall är urtag till för att ventilerna ska ha en säkerhetsmarginal vid "vanlig" körning på maxvarv. Det är ju endast fjäderkraften i ventilfjädrarna som stänger ventilerna så vid vissa (över)varv kan ventilerna börja "stutsa" och då kan samma sak hända som vid kamremsbrott. Detta är sedan många år eliminerat med varvtalstopp, men man kan flytta eller ta bort stoppet med andra chip och då är risken tillbaka. Turbomodellerna är ju mer "skyddade" i och med lägre komp.förhållande, dock inte dieselmotorer. Dessa är dock sällan så högvarviga.
Men nu blev det lite utanför igen..... :x
Skippar mitsun nu ska försöka sälja mitsun som den står om det går.
Jag är förövrigt tillbaks i "Volvoträsket" igen :-) köpte mej en V70 med dryga 14000 mil på mätaren igår jag måste ju ha nått att åka i, får väl hoppas,att den håller bättre

Ja precis! Och visst är det väl kapslat[…]

Polestar 5

Är Polestar 5 och ES90 samma bil under skalet[…]

Trasig taklucka

Håller med, men det känns såd&aum[…]

Kanske turbon som jävlas då?