Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Silverhanden
Goddag forum!
Jag införskaffade för en tid sedan en Volvo VOLVO S + V70, vilket är en XC70 från 2001?
Iaf, vi provkörde och som gröngöling märkte jag inte att turbon inte snurrade som den ska.
Jag köpte lite av ett reparationsprojekt, vilket inte gör så mycket då jag länge har haft som tanke att lära mig meka lite. Dessutom passar Volvon mig som bor på landet.

Fel på bilen:

Turbon fungerar inte, bilen är slö som attan.
Bilen drar alldeles för mycket olja. Ryker inte däremot!
Idag fick jag ett fint felmeddelande om att avgassystemet inte fungerar? Ser lite ut som en kamera på displayen?
Måste ordna handbromsen.

Iaf: Turbon fungerar inte som den ska, var på en verkstad och fick den felsökt med dator:
Koderna som kom fram var:
Turbotryck 1600. (Givare 9125462)
Felkod Turboreglerarventil
Vissa övriga felkoder - Mekarn sa att de kan bero på att turbon inte går som den ska pga givaren.

Min fråga är nu vad ni tror felet är? Önskar också hjälp med val av givare, det finns av någon anledning flera givare med orginalnummer 9125462 och prisklasserna varierar mellan 250-890 kronor? Vad är skillnaden och vilken ska jag köpa?

https://www.bildelar24.com/8001038-star ... -laddtryck tittat på den, verkar rätt?:D

Tacksam för all hjälp!

Vänligen

Alex
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Det kan vara många fel. Ger den givaren som du länkt till felkod så kan det förutom själva givaren vara sprucket tryckrör eller slangar. Men det är ju sånt som "vissa övriga felkoder" kan ge ledtrådar till. Är det däremot reglerventilen så är det en helt annan del, som exempel: https://vparts.se/se/v70/volvo-v70-2000 ... turbo.html

Det är svårt att avgöra via den info som ges om själva felkoden är på reglerventilen eller MAP-sensorn. Men skulle det vara som så att själva felkoden är P1600, ja då kan det vara andra saker ändå som är problemet.

Som vanligt när det gäller priser så spelar tillverkaren in och sen får man välja om man vill köpa dyrare av känt märke eller billigare.
av Jonas_latt
Turbon funkar säkert men något som påverkar laddtrycket funkar inte.
Kan va spricka i rör som inlägget ovan eller fel på den turboregleringsventil han länka till vilket är jätte vanligt.

Men det e svårt när du inte har alla felkoder. Kan bero på iprincip vad som helst. Jag skulle be någon som är lite händig att lyssna på motorn. Du borde höra om det läcker lite när du gasar.
Du kan koppla in en provisorisk laddtrycks mätare och se hur bilen reagerar vid gas. Billigt alternativ.

Men du tjänar nog mest på att be någon om en felsökning. Antingen Volvo eller någom här på forumet för en liten fika peng tex. Så vet du sen vad du behöver göra.

Var i landet bor du?
av Silverhanden
Tack för svaren!
Hmm, Kan Lambdasonden påverkas av turbostrul Eller tvärtom?

Jag bor på gränsen mellan Östergötland och Småland. Ydre kommun!

Tips är alltså att kolla alla slangar och rör innan reservdelsbeställning sker?
Strålkastarbyte

En fråga, jag har bytt båda mina str&a[…]

VCM-epidemi, VOC - service krävs

Jag har inte hört något speciellt i Sve[…]

Kolvringar etc b4b

Dom kom ut,skall det inte vara låsbricker ti[…]

Däckdimension Volvo v90 2025

På min gamla hade jag 17 vinter och 22 somma[…]