Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej, för ett tag sedan när vi andvände oss utav farthållaren på en landsväg och det kom en normal backe så började bilen misstända och antisladd lampan tände sig. Fick trycka på gasen fullt och bilen orka upp för backen för att sedan dö. Jag starta sedan om bilen och har inte varit några problem förrens igår igen då den gjorde samma sak fast utan att jag hade farthållaren igång.
Har haft problem med rattlägesgivare innan ( då tänder sig antisladd lampan) men justerade styrstaget som var bytt av förra ägaren och efter det har inte den tänt sig förrens nu när den börja misstända/bludra

Nån som har någon tanke om vad det kan vara?
Att antisladd lampan tänder ska inte påverka misständning men däremot så stryper den ner motor. Antispinnkontroll.

Så gör bilen ex på vintern om bilen slirar.

Om du trycker ner dtsc knappen eller vad det nu står i några sekunder så ska meddelandet ”dtc av” eller vad det nu står i displayen.

Då kopplar du ur antispinn. Problemet borde försvinna då. Men det måste man göra om varje gång man startar tror jag.

Har den tänt ABS lampan?

Systemet övervakar hjulens hastighet för att se om hjulen spinner. Tänker att du kanske får felaktig signal från något hjul vilket även borde kunna ge felkod på ABS.
Den direkta kopplingen mellan antispinn och motorn som jag ser är att antispinn stryper ner motorn.

Men vid närmare tanke så bör ju antispinn rimligtvis kolla motorns varvtal också för att jämföra mot hjulens hastighet. Så om du skulle få knäppa signaler från typ kam eller vevaxel givare så riskerar du misständning samtidigt som antispinn blir knäpp.
Tänkte nog dumt, eller kanske. Drivhjulen följer ju alltid motorns hastighet i förhållande till växel. På manuell i alla fall.

Det motorns RPM jämfört mot drivhjulen berättar om konverterslir eller om man slirar på kopplingen.

Jag hade i alla fall testat att slå av DTC för att se om det är antispinn som stryper. Men är du säker på misständning och inte strypning så är kamaxelgivaren en misstänkt kandidat.
ABS mäter rotationshastigheten på alla fyra hjulen. Alltid.
Systemet mäter också hur hårt du bromsar, och på nyare också hur snabbt du tryckte ner bromspedalen.
(Panikbroms assistans)
Då bromsar den hårdare än du trycker på pedalen.

Antispinn
Avviker ett hjul med högre hastighet spinner det/dom och gasen dras ner och snabbast spinnande hjulet bromsas, så andra hjulet med bättre fäste bidrar mer.
Med systemet avstängt, bromsas det ändå, men man kan gasa "fritt".
Spinner båda fram lika fort bromsas ju inget givetvis, om det inte är en AWD utrustad med Haldex, för då jobbar bromsen mot alla fyra vid hjulspin.(ViscoAWD jobbar som 2wd med antispinn, eftersom bakhjulen kopplas in mekaniskt)

Rattens vinkel ger info om hur mycket hastighetsskillnad det bör vara vid visst tillfälle, så inte en tvär sväng misstas för spinnande/halkande hjul.

Antisladd (DSTC)
G-sensorer tillsammans med hjulhastigheter, Acceleration och rattvinkel känner av om bilen tappat sidogreppet och sladdar, och bromsar då olika hjul för att styra upp.

ABS
Samma princip som antispinn fast vid bromsning.
Har inte alla hjul samma hastighet, lättas bromsen där det går saktast.
Detta i snabba pulser flera ggr/sekund.

Motorvarv kontra hastighet är alltså inget ABS eller antispinnsystemet jobbar med i första hand. Alldeles för diffust.
Systemet vet inte om man slirar på kopplingen tex. Eller ens vilken växel en manuell har vid tillfället.

Vevaxelsensor eller kamaxelsensor är alltså inte inblandat i ABS/Antispinn.

En felkodsutläsning är ett måste, för att veta vad det handlar om.

Sprucken ABSring är vanligt fel du säkert får fram vid Googling, men dina symptom stämmer inte sån bra på det felet.
Hej! Jag har en V 70 04 som gått 49000 mil, har något motorproblem efter kag kört några mil börjar bilen bläddra och det står växla ner eller sänk farten och så lyser det motorproblem , stänger jag av bilen funkar det några mil till, är det någon som vet problemet, har haft den på en liten verkstad utan att det blir bättre, indikerar ej dom felen när man söker på datorn, kan det vara bränslefördelaren eller är motorn slut
Mvh Jörgen
Hjälp

Brembo skivor med belägg från Ferodo ru[…]

Bensinpriser v2

ibland går det , ibland går det ner, p[…]

serviceavtal

serviceavtal lönsamt eller ej? 500kr m&arin[…]

Kolvringar etc b4b

Där blir alltid en "kant" (vän[…]