Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dali
Vet inte om de har skrivit fel, de skriver 80-110 på D5:an och 80-120 på R:en. Hur som helst är det märkligt att en bil med 193 hk/416 Nm ska köra ifrån en med 304 hk/458 Nm ... utväxlingen måste hamna helt rätt för D5:an i de intervallen. Skulle vara intressant att veta hur de mätt, om de kört 80 och trampat plattan i mattan eller om de kört 60-130 och mätt 80-120. Misstänker att turbon i R:en behöver lite mer tid att spoola upp.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
XC90_Executive skrev:
Rillee skrev:tar en d5 en R mellan 80-140?
Japp!
Det är något märkligt här. Vad är det vi pratar om ???? Vad är det vi jämför. Ska bilarna ha samma växel eller optimal växel för respektive bil? Får man växla under 80-140 km/h ?

Får man inte växla så blir det 4an för D5an för 3an når inte till 140 km/h.

R:en kan dra på 3an för den når till 140 km/h och då har D5an inte en suck om den rullar på 4an.

Om båda tvingas drar på 4an blir det kanske annorlunda då det är "fel" växel för R:en så man inte får max acc.

Men varför jämaföra bilar som accar på "fel växel" ?

Min soammrbil är växlad till ca 320 km/h på 6an: Självklart är det inget bra att acca i 80 km/h med, då tar man 2:an för max acc.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Ni får fråga BSR hur dom har uppnått siffrorna! :)

Jag har erfarenhet av att det vara väldigt svårt att hänga med en diesel. Speciellt automat!
av bilgalen
VolvoB20 skrev:Får man inte växla så blir det 4an för D5an för 3an når inte till 140 km/h.
Det där tänkte jag också på. Tror inte att en D5 når 140 på 3:an. Någon som kan verifiera?
XC90_Executive skrev:Jag har erfarenhet av att det vara väldigt svårt att hänga med en diesel. Speciellt automat!
En automat är ju långsammare än motsvarande bil med manuell.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
bilgalen skrev:Det där tänkte jag också på. Tror inte att en D5 når 140 på 3:an. Någon som kan verifiera?
Har dock automat...och XC90. Men det ska undersökas....
bilgalen skrev:En automat är ju långsammare än motsvarande bil med manuell.
På pappret ja. I praktiken? nej.....
av Steff 99
Konstigt nog är Volvo V70 D5 med automat 0,5 sek långsammare än en manuell.
BMW är som mest på samtliga dieslar 0,1 sek långsammare än motsvarande manuella.(samtliga uppgifter är fabriksuppgifter) då talar vi om 0-100km/h.
Personligen så upplever jag att en automatväxlad diesel är snabbare eftersom den växlar på rätt varvtal..detta märker man väldigt tydligt vid omkörningar.
När man kört diesel ett tag och får tag i en bensinare så upplevs bensinaren som slö, seg och noll i bottendrag.
Om någon påstått och sagt detta om en bensinare jämfört med en diesel för 4-5 år sedan så skulle jag bara skakat på huvudet .
Nu kan jag inte ens tänka mej att köpa något annat än diesel igen...
Användarvisningsbild
av Jensen
XC90_Executive skrev:
Jensen skrev:XC90_Executive:
Hade inte du lämnat detta forum för ett tag sen??????
Vill minnas att du körde världens martyrfasoner innan du "lämnade oss" med din superunika XC90 som hade superspeciell färg el nåt liknande.
Stämmer bra. Kör fortfarande denna superunika (finns fler Ferrari F430 i Sverige än den jag kör, tillräckligt unikt?) XC90. Tro det eller ej, den har fortfarande alla grejer som gör den så speciell. Färgen bland annat! Nu är detta väldigt off-topic.....

Blev fruktansvärt trött att bli påhoppad av ungeför 32 personer på första inlägget...

Den sista idioten är ju tyvärr inte född än. Vilket forum man än går till så finns det idioter. Tittar till detta lite till och från....sitter inne med 'en del' kunskaper om Volvo som kan vara ganska bra ibland när folk behöver hjälp/undrar saker.

Inlägget du precis skrev är ju bara ett till i mängden som går under benämningen idiotinlägg. Förstör inte denna tråden också! Svara inte här! Vill du svara så det det via PM! GOD JUL!
Jag måste påstå att jag tror att du själv är den största nollan som satt sin fot här.
(Obs detta är min personliga åsikt, ingen annan behöver hålla med)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
XC90_Executive skrev:
bilgalen skrev:Det där tänkte jag också på. Tror inte att en D5 når 140 på 3:an. Någon som kan verifiera?
Har dock automat...och XC90. Men det ska undersökas....
bilgalen skrev:En automat är ju långsammare än motsvarande bil med manuell.
På pappret ja. I praktiken? nej.....
Hallå, D5an gör ca 120 km/h på 3:an, på mätaren i alla fall men om det är 120 äkta är tveksamt, så 140 är uteslutet på 3an.

Automaten är INTE snabbare än den manuella vare sig på papper eller i verkligheten om man inte är en klant på att växla.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
VolvoB20 skrev:Hallå, D5an gör ca 120 km/h på 3:an, på mätaren i alla fall men om det är 120 äkta är tveksamt, så 140 är uteslutet på 3an.

Automaten är INTE snabbare än den manuella vare sig på papper eller i verkligheten om man inte är en klant på att växla.
Då måste BSR hade först trean och sen fyran då. Men den är ju snabbare ändå!? jaja.....

Kan säga att dom flesta i vår avlånga land inte kan få lika bra tider 0-100 med manuell som med automat. (om det inte är Saab vi snackar om. För där är ju aut-lådorna typ 1.5 sek slöare till 100.)

Isåfall om man varvar och sen dumpar kopplingen. Annars är det svårt att få till den där drömstarten varje gång, som man får med automat.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
XC90_Executive skrev: Vet t.ex att en V70 D5(185hk) är snabbare än en V70 R awd(300hk)/T5(260hk) från 80-140....
XC90_Executive skrev:
Rillee skrev:Inte om man har rätt växel i?
I 3an....eller 4an....eller 5an....eller 6an. Välj vilken du vill! :)
XC90_Executive skrev:
Rillee skrev:tar en d5 en R mellan 80-140?
Japp!
Det är något skumt med detta som jag skulle vilja gå till botten med.

D5:an har 185 hk R:en 300 hk, Båda har samma maxvrid = 400 Nm.

D5:an lämnar 400 Nm mellan 2000-2750 rpm. R:en lämnar 400 Nm mellan 1950 - 5250 rpm!!! R:en har alltså högre maxvrid över ett mycket större område än D5:an!!!!

Enda gången D5:an har en chans mot R:en är om man tex ligger på 6:an i 80km/t för då ligger motorn på 1300 rpm och då har dieseln hunnit börja ladda lite medan R:en inte riktigt hunnit komma igång. Om man har "rätt" växel i så drar R:en ifrån D5:an så man tror D5an står still.

Att då säga att D5:an tar en R:en tycker jag verkar överoptimistiskt.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Det börjar bli hög tid att bagageutrymme[…]

Funderar på att leta lite på skroten e[…]

P0171

Visst sitter evap-ventil och kolkanister baktill v[…]

Joo, det är den. Jag har använt den n&au[…]