NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mortimer
#1337755
Hej

Finns det någon anledning att byta kamkedja på min bil ? (S40N enligt signatur)
Enligt Volvo ÅF så finns det ingen spännare man kan mäta sträckningen av kedjan på som det fanns/finns på Saab.
Bilen har idag rullat 19.000mil och jag räknar med att ha den iaf 5000mil till.

/M
av UnleashFusion
#1337756
mortimer skrev: tis 17 sep 2019, 20:25 Hej

Finns det någon anledning att byta kamkedja på min bil ? (S40N enligt signatur)
Enligt Volvo ÅF så finns det ingen spännare man kan mäta sträckningen av kedjan på som det fanns/finns på Saab.
Bilen har idag rullat 19.000mil och jag räknar med att ha den iaf 5000mil till.

/M
Nej finns ingen anledning att byta kamkedjan, däremot om den har multirem/rem är det <10år?
av mortimer
#1337759
Remmarna är bytta i förebyggande syfte 2016 vid ca 14.000mil då det inte fanns någon dokumentation om det var gjort eller ej. De kontrollerades okulärt för någon vecka sedan och såg bra ut
av UnleashFusion
#1337760
mortimer skrev: tis 17 sep 2019, 20:41 Remmarna är bytta i förebyggande syfte 2016 vid ca 14.000mil då det inte fanns någon dokumentation om det var gjort eller ej. De kontrollerades okulärt för någon vecka sedan och såg bra ut
Då behöver du inte bry dig så mycket tills 2026, kör vidare om nu bilen kommer finnas kvar då
av Rådlös
#1337771
Jag kan göra ett litet inhopp här om kamkedjan. I V70 2.0 F finns det kamkedja, samma i 1,8 F-motorn. Det finns ingen servicepunkt eller kontrollpunkt för kamkedjan i serviceschemat. Detta får man tolka som att kamkedja byter man vid behov i en avlägsen och okänd framtid.
Däremot stämmer det som UnleashFusion påpekade med Multiremmen och max 10 år. Det märkliga där är att det finns ingen max körsträcka angiven för Multiremmen. Bara ålder.
Till den som funderar eller grubblar hur man kollar eller undersöker en dålig kamkedja. För många år sedan, närmare 50 år sedan, hörde jag en dålig kamkedja i en tysk högstatusbil, som har en treuddig stjärna i sitt emblem, modell 220 SE. Det lät fruktansvärt illa. Som om något satt löst på motorn och hoppade i otakt med vevaxeln. Och det hördes högt och tydligt också. Där behövdes inget stetoskop eller annat för att lokalisera oljudet.
Och ännu mera onödigt vetande, vid den här tiden var det nästan bara det här ovan antydda bilmärket som hade kamkedja. Motortekniken har gått framåt även i Stuttgart får vi hoppas.
av frippe64
#1337822
Nej, byta kamkedja gör man bara om det är något uppenbart fel.

Tyska bilar har haft stora problem med kamkedjor under senare år, speciellt VW, där det ofta är byte före 10000 mil.

Men hur är det med dessa Mazda/Ford-motorer? Tror inte jag läst om något enda problem med kamkedjan här?
Någon som behövt byta?
av 164forever
#1338167
Hej.
Jag har ju en Ford Mondeo -06, 2,0. Det är i princip samma motor som 1,8 i S40/V50.
När jag köpte Forden för drygt 4 år sen på en liten Suzuki/Peugeot-handlare i Vetlanda,
fick jag med en "Arbetsorder" där dom tydligen bl a hade bytt kamkedjan beroende på:
"Missljud från motorn", slut citat! Då hade bilen gått ganska exakt 20.000 mil.
De hade dessutom gjort en fyrhjulsinställning, smörjt upp bromsarna runt om,
allmän kontroll av fordonet och bytt olja o filter!
Nu har jag kört c:a 4.000 mil med bilen o den går fortfarande tyst i motorn!
Delvis kanske beroende på att jag bytt olja o filter ett par ggr till.
Mvh/Håkan
av Rådlös
#1338685
164forever: Det är nog inte bara "i princip", det är samma motor. Fordmotorn, både 1.8 F och 2.0 F.
Det finns ju alltid undantag i alla utfästelser och löften om näst intill oändlig funktion. Din motor kanske var ett sådant undantag? I serviceschemat finns det ingen kontrollpunkt eller bytesintervall för kamkedjan. Det schema jag har tillgång till är en utskrift från VIDA och det sträcker sig upp till och med 40 000 mil. (Ungefär 10 varv runt jorden) Minst så långt har konstruktörerna räknat med att kamkedjan skall fungera utan någon särskild åtgärd eller tillsyn.
Så jag tror som sagt att din motor var ett undantag, där det av någon här okänd anledning blev orsak att byta kamkedja. Är man konspiratoriskt lagd kan man naturligtvis tänka sig att verkstaden "körde en bluff" bara för att mjölka pengar. Tillhörde bilen bilfirman eller en privatperson i detta läget?
Om den tillhörde en bilfirma så har jag svårt för att inse att "kollegor i branschen" skulle försöka bluffa för varandra. Skulle verkstaden avslöjas så har dom ju gjort bort sig för all framtid i ett sådant läge.
av 164forever
#1338806
Hej igen.
Forden var registrerad på Njudungs Bil AB när jag köpte den.
Priset jag då betalade för den, var rimligt, då jag kollade runt lite
innan jag köpte den.
Skälet till att jag åkte ända till Vetlanda från Borlänge för att köpa bil,
var att jag ville ha en automat och Ford Mondeo med bensinare och
automat var, och är, inte så vanligt.
Har fått byta batteri, generator och några andra små saker,
men i det stora hela är jag mycket nöjd med bilen!
En liten parentes: Mondeo 2001 - 2007 är den enda Forden
som har den mycket enkla funktionen att bara dra upp 2 låspinnar o sen dra ut hela insatsen fram
o sen kan man MYCKET enkelt byta alla 4 glödlamporna fram!
Volvo har ju den funktionen på dom flesta modeller fr o m 2008.
Tidigare också på XC90 och C30/S40/V50.

Det är nog olika för olika felkoder. Du[…]

Köpråd XC90

Ok, byggde bil i appen... en ny inscription 7-sits[…]

Batteribyte, behövs kodning?

Annrs finns risk att det blir fel laddning f&oum[…]

Helljus V50 fungerar ej

Byt plats på det relät som klickar med […]