Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Erik Å
ingen aning men här är i alla fall steg-för-steg guiden för -99. Snart dags göra det för andra gången på min bil :bored:
viewtopic.php?f=42&t=71177
av LOB
Erik Å skrev: sön 15 sep 2019, 18:57 ingen aning men här är i alla fall steg-för-steg guiden för -99. Snart dags göra det för andra gången på min bil :bored:
viewtopic.php?f=42&t=71177
2 ggr på 20 år. Hur ofta byter du olja? Själv byter jag helsyntet (Swedol, Lidl, Biltema) var 800 mil och har efter 23 år och 17000 mil fortfarande ett svagt undertryclk i vevhusventilationen.
av vjohnj
Du får väl köra med 5-56. Läste det på detta forum, att nån använda det för att rensa oljefälla
Användarvisningsbild
av Erik Å
LOB skrev: sön 15 sep 2019, 20:16 2 ggr på 20 år. Hur ofta byter du olja? Själv byter jag helsyntet (Swedol, Lidl, Biltema) var 800 mil och har efter 23 år och 17000 mil fortfarande ett svagt undertryclk i vevhusventilationen.
Jag gjorde vevhusventilationen vid 25 men nu har ju bilen snart gått 51..
Att mäta undertrycket talar inte om utifall returkanalen under oljefällan har slammat igen (vilket den gör någonstans efter 25k). Ventilation har man fortfarande men oljedimman kommer att hamna i insuget i stället för att rinna tillbaka till blocket.
Oljebyten (sköljer ur bottensatsen + fyller helsyntet 5W40) 2000 mil enligt instruktionsboken, snart dags för det 26:e. Oj! :-o Med 800 mils intervall hade det varit # 64 :-D Nyare bilar har 3000 mil eller ännu längre, det anses att dagens syntetoljor överlever det. Det gör de säkert men smutsigt blir det..

Naturligtvis skulle man kunna lossa slangarna upptill på fällan och skölja den genom blocket men då hamnar ju geggan i motorn (se bilderna i guiden), Näe det är ingen bra ide, bättre bita ihop och byta. Kylvattenröret ser jag inget skäl att byta, det ska hindra att oljeslangen fryser vintertid i norrländskt klimat och slaggar knappast ihop invändigt..
av LOB
Erik Å skrev: sön 15 sep 2019, 20:49
LOB skrev: sön 15 sep 2019, 20:16 2 ggr på 20 år. Hur ofta byter du olja? Själv byter jag helsyntet (Swedol, Lidl, Biltema) var 800 mil och har efter 23 år och 17000 mil fortfarande ett svagt undertryclk i vevhusventilationen.
Jag gjorde vevhusventilationen vid 25 men nu har ju bilen snart gått 51..
Att mäta undertrycket talar inte om utifall returkanalen under oljefällan har slammat igen (vilket den gör någonstans efter 25k). Ventilation har man fortfarande men oljedimman kommer att hamna i insuget i stället för att rinna tillbaka till blocket.
Oljebyten (sköljer ur bottensatsen + fyller helsyntet 5W40) 2000 mil enligt instruktionsboken, snart dags för det 26:e. Oj! :-o Med 800 mils intervall hade det varit # 64 :-D Nyare bilar har 3000 mil eller ännu längre, det anses att dagens syntetoljor överlever det. Det gör de säkert men smutsigt blir det..

Naturligtvis skulle man kunna lossa slangarna upptill på fällan och skölja den genom blocket men då hamnar ju geggan i motorn (se bilderna i guiden), Näe det är ingen bra ide, bättre bita ihop och byta. Kylvattenröret ser jag inget skäl att byta, det ska hindra att oljeslangen fryser vintertid i norrländskt klimat och slaggar knappast ihop invändigt..
Tanken var väl att helt slippa oilsludge genom att byta såpass ofta som var 800 mil, som för övrigt är helt normalt i USA. Var 800 mil är enligt service manualen på 850 turbo USA -export (min har kommit hem till Skandinavien). Bytte oljetråg för några år sedan (körde in i en sten) och det gamla var helt utan avlagringar och belägg. Det tar bara 15 min att köra upp bilen på ett par ramper och oljan kostar mindre än 200 kr per byte så jag fortsätter nog med det.

Förstår inte helt vad du menar med igenslammad returkanal. Jag vill naturligtvis undvika tät vevhusventialation som skjuter packboxar och annat skit men så länge det inte är övertryck i vevhuset så borde dessa problem inte uppstå!?
On topic: Vissa menar allt annat än Volvo originaldelar är bortkastat för detta jobbet;
https://www.matthewsvolvosite.com/forum ... hp?t=88880
av Malibuss64
Okej kanske bättre att använda fällan jag redan har ny då den är Volvo orginal. Och rengöra slangarna?
Behövs nya oringar nånstans?
Jag byter olja var 1000e mil 5w/40 helsyntet+Volvo orginal filter.
Användarvisningsbild
av Erik Å
LOB skrev: sön 15 sep 2019, 23:01 ..Förstår inte helt vad du menar med igenslammad returkanal.
Oljefällan (som i princip bara är en tom burk där oljedimman ska kondensera på väggarna) är kopplad med två grövre slangar till blocket, en upptill på fällan och den andra i botten. Genom slangen i botten ska kondenserad olja ska rinna tillbaka till motorn, det var den jag menade med "returkanal". Den övre ska antagligen hjälpa till att ge cirkulation genom fällan. Dessa två slangar slaggar i alla fall igen med tiden, det ser ut precis som på bilderna i guiden. Om de blir helt täta lär fällan sakta men säkert fyllas med olja tills den bräddar över till utloppsslangen som går till insuget... Sen finns en smalare slang från översidan av ventilkåpan till fällan, jag har inte kollat om den geggar igen lika snabbt. Så länge en av de tre slangarna är öppen borde man inte få övertryck i motorn. Fälla och slangar lär få beläggningar invändigt oavsett hur ofta man byter olja, det fastnar sot och annan smuts i dem
Senast redigerad av 2 Erik Å, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Malibuss64 skrev: mån 16 sep 2019, 18:13 Okej kanske bättre att använda fällan jag redan har ny då den är Volvo orginal. Och rengöra slangarna?
Behövs nya oringar nånstans?
Inga o-ringar vad jag minns men de korta slangstumparna mellan fälla och block verkar åldras, undrar om det inte följde med nya när jag köpte fällan? Slangen som går upp på ventilkåpan fick jag byta också, den hade synliga torksprickor. Den kanske var igengeggad också, jag brydde mig aldrig om att kolla :-) Förmodligen svår att rengöra eftersom den har en 90-gradersbock. Slangen till insuget går att spola igenom med avfettning eller nåt, kylvattenröret har jag inte tänkt byta
Det pillriga är att få ut geggan som sitter i hålen in i motorn utan att peta in smutsen. Tops och tålamod fungerar :-) Kanske klokt att byta olja sen. Har för mig att det meckigaste var att dela kopplingen på bränsleledningen, har hunnit glömma hur man gjorde. Den har något slags fjäderclips som ska tryckas ihop
av Malibuss64
Minns du om slangarna var dyra?

Det ser ut som hastighetskontrollern för kupe[…]

Prestige Performance

Samma "kines grejer" alla andra kr&aum[…]

Falsklarm av insekt?

Det verkar rimligt att om en skalbagge förl&a[…]

Ny Kartuppdatering

Det är nu en vecka som jag försöker[…]