Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kruxet
Hejsan!
Detta är min första gång jag postar här så jag ska försöka göra mitt bästa.
Plus att jag är i lite av upplärnings stadie
Så kan inte allt. Men är inte helt tappad heller.
Men till min fråga, jag har en 850 (köptes för två år sedan typ) som för två veckor sedan hade problem att starta under en dag den hoppar igång o så men går ojämnt o på bara ca 500 varv o dör snabbt där efter. Testa med startgas o den gick klockrent då. Sen har den gått bra sen dess tills igår då samma problem uppstår och jag testar med startgas o den går bra igen o startar fint efter men då starta den bra nästan direkt efter igen.
Den har varit varm båda gångerna detta har hänt (inte för varm) så min första tanke är tändning? Tänkte testa att byta tändstift eftersom jag inte gjort det och bilen har stått ett tag hos förra ägaren.
Men har ni några andra tankar eller så?
Och om ni vill så förklara er så grundligt som möjligt så jag kan ta mer lärdom.
Tack på förhand!
Användarvisningsbild
av Erik Å
Om den kommer igång på startgas tycker jag det låter som den inte får fetare bränsleblandning vid kallstart som den borde... Mäter temp-mätaren någorlunda rätt?
Men kolla tändkablarna, isoleringen blir tydligen dålig med tiden viewtopic.php?f=16&t=128645&start=20
Och leta efter söndertorkade vacuum-slangar runt insuget, tjuvluft är aldrig bra :-)
av Kruxet
Erik Å skrev: lör 14 sep 2019, 19:32 Om den kommer igång på startgas tycker jag det låter som den inte får fetare bränsleblandning vid kallstart som den borde... Mäter temp-mätaren någorlunda rätt?
Men kolla tändkablarna, isoleringen blir tydligen dålig med tiden viewtopic.php?f=16&t=128645&start=20
Och leta efter söndertorkade vacuum-slangar runt insuget, tjuvluft är aldrig bra :-)
Ska kolla tändkablarna imorn.
Men tror att mätaren visar rätt för det känns så iallafall. Kan man kolla det på något sätt?
Så kollar jag upp vacuum slangarna med.
Tack för tipsen!
av Kruxet
Marlboroman skrev: lör 14 sep 2019, 16:41 Relä till bränslepump eller huvudreläet.
Okej kollar på det med pumprelät är bytt för ett litet tag sen men dock inte till något nytt så får titta på det

Det ser ut som hastighetskontrollern för kupe[…]

Prestige Performance

Samma "kines grejer" alla andra kr&aum[…]

Falsklarm av insekt?

Det verkar rimligt att om en skalbagge förl&a[…]

Ny Kartuppdatering

Det är nu en vecka som jag försöker[…]