Moderator: Moderatorer
frasse4 skrev: ↑lör 14 sep 2019, 13:33 Nej, ursprungligen satt det en termostyrt relä, antagligen med bimetallfjäder efter förängaren som slog av och på kompressorn. När denna gick sönder, reläet bara slog av och på hela tiden, bytte jag mot en elektronisk termostat. Finns några sidor bakåt i tråden. Om reglaget på panelen gjorde någon inverkan eller ej på temperaturen har jag inte listat ut. Kanske en timer kombinerat med termoreläet möjligen?Hur känns det om man vrider på reglaget? Känns det mekaniskt? Man skulle ju kunna tänka sig ett spjäll som leder in varm luft utifrån efter förångaren.
När det är >35 grader går kompressorn I princip konstant, men det har hänt att förängaren frusit på långresor om man lämnar fläkten på för låg fart.
I vinter måste jag nog byta kompressor eftersom den läcker olja vid främre tätningen som hamnar på magnetkopplingen. Men 25 år och 20000 mils konstant körande får väl anses vara ok för en kompressor
frasse4 skrev: ↑sön 15 sep 2019, 19:51 Nej ingen mekanisk koppling till vredet med wire. Allt på 940 är pnuematiskt styrt tror jag. När jag köpt bilen åkte jag in till en AC-firma för jag trodde det var lite olja i systemet då kompressorn lät mycket. Han som jobbade bara skrattade och sa att den kompressorn har snurrat några varv så det är bara att stå ut med ljudet eller byta kompressor.Skulle vara om det är ett pneumatiskt spjäll i så fall. Eller så bara helt enkelt on/off med intervall på kanske 1 minut.
En ny kompressor kostade bara runt 1000-lappen om jag förstod rätt, inte alltid helt lätt med språket. Men lite mer kyla vore önskvärt speciellt på tomgång.
Tack! det var en bra skiss. Visst styrs även […]
5W40 lite tjockare, och ACEA C3 olja är lite […]