Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av apersson850
Eftersom bilarna själva talar om när det ska göras service (första Volvon jag hade som gjorde det köpte jag redan 1993), så lär ingen behöva sväva i okunnighet om när det ska göras service.
Vad som ska göras vid service talar dock inte bilen om. Än.
Alla bilar konsumerar mer bränsle när de drar tyngre lass. Min D5 vill ha nästan exakt dubbelt så mycket drivmedel på samma sträcka, om jag kör i samma fart, när husvagnen hängs på.
av Rådlös
Jo, apersson850, det behöver inte vara tveksamhet om när service skall göras. Men frågan har dykt upp här på forumet mer än en gång. Och även mer än två gånger.
Och bränsleförbrukningen om man kör på E85. Den aktuella motorn, Ford (någonting?) var ju ingen ny motor när den kom som E85-motor. Min drog 1,18 L/mil på E85. Ganska höga siffror om man jämför med dagens E85-motor. Ford Ecoboost Flexifuel E85 -19 drar enligt www.autonet.se 0,65 L/mil på E85. Då är motorstyrkan den samma 150 hkr men 240 Nm och cylindervolymen är bara 1,5 liter. Vad dom har gjort och hur vet jag inte, men dom har i alla fall "tänkt till" lite för att hålla nere förbrukningen. Där har jag dock inte hört hur den är som t.ex husvagnsdragare.
av Gurra2k
Rådlös skrev:Som flera har sagt här, 2.0F-motorn är ingen tävlingsmotor.

Tack för ett utförligt svar! En fullservad 2.0F årsmod 2008 (manuell dvs) ca 17000 mil för 60k . Är det ett OK pris? Inget släp har jag inte heller tänkt dra så det är ok.
av Gurra2k
Hej igen, tillbaka efter provkörning av en 2.0f. Inget fartmonster direkt.. Och väldigt högt varvtal vid 110+ moms =D Kikat lite på 2.5FT, vad jag förstått är det en "riktig" volvomotor i den? Automat är den också. Inget speciellt jag bör fråga ägaren/testa?
av UnleashFusion
Gurra2k skrev: fre 20 sep 2019, 17:30 Hej igen, tillbaka efter provkörning av en 2.0f. Inget fartmonster direkt.. Och väldigt högt varvtal vid 110+ moms =D Kikat lite på 2.5FT, vad jag förstått är det en "riktig" volvomotor i den? Automat är den också. Inget speciellt jag bör fråga ägaren/testa?
2.0F har aldrig varit fartmonster. Den tar dig från A till B.

2.5ft är volvos motor och går att lägga in polestar/andra optimering om det behövs mer krut på bilen.
har hört att den kan dricka mer olja än normalt(vissa är felfria), förbrukningen är ungefär lika hög som 2.0F, ibland även högre beroende på körstilen. Positiva är att den är billig i skatt(gäller MY10/11) som då har 231hk och inte den föregående med 200hk/MY08-09)

flikar in en tråd som du kan läsa om 2.5ft: viewtopic.php?f=56&t=150221&p=1323539&h ... t#p1323539
Senast redigerad av 1 UnleashFusion, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Micce1980
Gurra2k skrev: fre 20 sep 2019, 17:30 Hej igen, tillbaka efter provkörning av en 2.0f. Inget fartmonster direkt.. Och väldigt högt varvtal vid 110+ moms =D Kikat lite på 2.5FT, vad jag förstått är det en "riktig" volvomotor i den? Automat är den också. Inget speciellt jag bör fråga ägaren/testa?
Är väl mulirem som gått av ibland på dem. Se om du kan hitta något om det här. Sen, vad spelar det för roll vem som som gjort motorn, den kommer med all sannolikhet överleva karossen ändå och dels bilen är ändå ett ända stort ihopkok och här har det nog skrivits mer om enbart muliremmen på 2.5ft än om hela motorn i 2.0f ;-)
av frippe64
Om multiremmen går på 2,5FT kan den dra med sig kamremmen och motorn är kaputt. Det är väl därför det skrivs så mycket om den, det är bara på Volvo-motorer som det händer, Mazda/Ford-motorn är mer driftsäker.
av Gurra2k
Tack för alla grymma svar. Blev en 2.0F 2008/9 med manuell låda. Momentum? heter utrustningspaketet om jag inte är ute och cyklar. Grymt nöjd =))

Var ute en stund igår och valde då att[…]

Köra EX90 med släp

Lövet, intressant video om betydelsen av luft[…]

Varför ska du byta? Kvittrar eller "flad[…]

Turboslangarna är undersökta under tryck[…]